Předmět: Vyb. kap. ze sociologie výchovy a vzděl.

» Seznam fakult » FP » KFL
Název předmětu Vyb. kap. ze sociologie výchovy a vzděl.
Kód předmětu KFL/VVKS
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Václavíková Lenka, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Základní principy vzdělanosti, objasnění hlavních pojmů a sociologických přístupů 2. Vzdělanost a společnost - základní rysy vztahu 3. Socializační proces ve školním prostředí 4. Výchova v kontextu společenského uspořádání 5. Škola jako mocenský nástroj - základní teoretické koncepty 6. Vliv rodinného zázemí na vzdělávací a výchovný proces 7. Gramotnost a funkční gramotnost 8. Vzdělanost a pracovní trh 9. Rovnost v přístupu ke vzdělání 10. Základní aspekty vzdělávacího systému v ČR 11. Čtenářství jako lakmusový papírek vzdělanosti společnosti

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
  • Příprava na zkoušku - 60 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 60 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty hlouběji s hlavními teoriemi, empirickými výzkumy i aktuálními zjištěními z oblasti sociologie výchovy a vzdělávání se specifickým zaměřením na vybraná témata - gramotnost, rovnost v přístupu ke vzdělání, socializaci či čtenářství.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Esej

Doporučená literatura
  • BALLANTINE, J. H., 2001. The Sociology of Education, Schools and Society. Prentice Hall.
  • BERNSTEIN, B., 1971. Class, codes and Control. London: Routledge & Kegan Paul.
  • GIDDENS, A., 2013. Sociologie. Praha: Argo. ISBN 978-80-257-0807-1.
  • HAVLÍK, R., a kol., 1998. Učitelské povolání z pohledu sociálních věd. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. ISBN 80-86039-72-2..
  • HAVLÍK, R., HALÁSZOVÁ, V., PROKOP, J. 1996. Kapitoly ze sociologie výchovy. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. ISBN 80-86039-10-2..
  • HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Vyd. 3. Praha 2011: Portál. ISBN 978-80-262-0042-0..
  • ILLICH, I. Odškolnění společnosti. Praha: SLON, 2001..
  • KASÍKOVÁ, H., STRAKOVÁ, J. 2011. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1911-8..
  • KATRŇÁK, T. 2004. Odsouzeni k manuální práci: vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 80-86429-29-6..
  • KELLER, J., TVRDÝ, L. 2008. Vzdělanostní společnost?. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 978-80-86429-78-6..
  • LILLY, E., GREEN, C. R. 2003. Developing Partership with Families Through Children´s Literature. Prentice Hall..
  • MATĚJŮ, P., STRAKOVÁ, J. eds., 2006. (Ne)rovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia. ISBN 80-200-1400-4..
  • RABUŠICOVÁ, M.. 2002. Gramotnost: staré téma v novém pohledu. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. ISBN 80-86251-14-4..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr