Vyučující
|
-
Fárek Martin, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah: 1. Studium politiky v humánní geografii 2. Národ, stát, národní stát 3. Kolonialismus a jeho důsledky dnes 4. Evropská integrace 5. Sekulární stát a náboženské konflikty 6. Velmocenská politika po konci studené války 7. Evropská unie a asijské země
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
|
Výstupy z učení
|
Studenti po absolvování předmětu rozumí a aktivně pracují s ideovým přínosem politické geografie. Ta je chápaná jako politická studia v geografické perspektivě, která používá specifické prostorové koncepce (Burnett and Taylor, 1981, in: Johnston: Human Geography Dictionary). Předmět je zaměřený na vývoj poznání studované problematiky a na konkrétní témata (Heartland theory, vývoj hranic, pojetí národa a státu, nadnárodní organizace, mezinárodní spolupráce, regionální konflikty, a další). Důraz je kladený také na hlubší pochopení a následné zhodnocení aktuálních politických problémů s prostorovými souvislostmi (EU, Indie, Čína). Zvláštní pozornost je věnována politickým dopadům v rámci Evropské unie a vztahům EU jak k USA a Rusku, tak k velkým asijským zemím.
Studenti po absolvování předmětu rozumí a aktivně pracují s koncepty politické geografie. Získali důležité znalosti faktů i souvislostí současné geopolitické situace. Dokážou zhodnotit kvalitu užívaných zdrojů, chápou náročnější argumentaci a dokážou formulovat vlastní kritické zhodnocení vybrané problematiky. Rozvíjejí schopnost souvisle prezentovat náročnější téma a hájit své myšlenky v řízené diskusi. Rozvíjejí také kvalitní písemný projev odborného charakteru.
|
Předpoklady
|
základní znalosti humánní geografie a regionální geografie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Studenti zpracovávají politicko-geografické téma, které prezentují a obhajují. Pracují s cizojazyčnou literaturou a rozumí a aktivně používají cizojazyčné politicko-geografické pojmy a problematiku vysvětlují pomocí teorií.
|
Doporučená literatura
|
|