Vyučující
|
-
Harazinová Radka, PhDr. Ph.D.
-
Kiryková Simona, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět syntetizuje znalosti a kompetence získané v průběhu studia pedagogiky a didaktiky. V rámci předmětu jsou studenti vedeni k diskusi nad současnou podobou kurikální reformy v českém školství, analyzují základní kurikulární dokumenty a jejich provázanost k vzdělávacím cílům i k obsahu učiva. Hlavní důraz je kladen na porozumění principům Rámcového vzdělávacího programu pro daný stupeň vzdělávání a jejich systémovou aplikaci ve vyučování. 1. Systém kurikulárních dokumentů - vývoj po roce 1989 a současný stav, NVP, RVP ZV a ŠVP a současná strategie vzdělávání. 2. Klíčové kompetence jako cíl základního vzdělávání na ZŠ v kontextu RVP ZV a s ohledem na celoživotní vzdělávání. Druhy kompetencí a vzdělávací strategie vedoucí k jejich rozvoji. 3. Realizace vzdělávacího obsahu - m ožnosti vhodného propojování obsahu učiva. Využití disponibilních hodin v učebním plánu. Průřezová témata a jejich formativní význam. Výhody průřezových témat a úskalí při jejich realizaci. Role a význam vzdělávacích oblastí při strukturování obsahu učiva.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 18 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět se zabývá tvorbou školního kurikula.
Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna: 1. Porozumět obsahu předmětu Aplikace vzdělávacího programu ve vyučování 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmět 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky vytvořením a aplikací školního vzdělávacího programu ve výuce v rámci praxe 4. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti
|
Předpoklady
|
student je obeznámen se současnou vzdělávací politikou, chápe principy Rámcového vzdělávacího programu. Student se dokáže podílet na tvorbě a aplikaci školního vzdělávacího programu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
- aktivní účast na kurzu - aktivní vypracování všech zadaných úkolů - četba odborné literatury
|
Doporučená literatura
|
-
http://www.rvp.cz/.
-
HORÁK, J., KOLÁŘ, Z. Obecná pedagogika. Ústí nad Labem : UJEP, 2004. ISBN 80-7044-572-6..
-
HORÁK, J., PAŘÍZEK, V.; KRATOCHVÍL, M. Základy pedagogiky. Liberec : TUL, 2001. ISBN 80-7083-534-6..
-
PAŘÍZEK, V. Základy obecné pedagogiky. PF UK v Praze, 1996..
-
PRŮCHA, J. Alternativní školy. Praha, Portál 1996.
|