Předmět: Didaktika 1

» Seznam fakult » FP » KPP
Název předmětu Didaktika 1
Kód předmětu KPP/CDI1
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kovaříková Miroslava, PhDr. Ph.D.
  • Jursová Jitka, PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Plánování, vedení a reflexe výuky. Plánování výuky-cíle výuky, práce s cílem z pohledu učitele a žáka v kontextu vzdělávacích potřeb. Práce učitele s učivem. Didaktická analýza učiva. Zprostředkování učiva žákům. (časová dotace 4 hodiny) 2. Modely výuky, transmisivní, konstruktivistická a badatelská výuka. Aktivizační metody výuky a vyučovací formy. Vyučovací prostředky ? materiální didaktické prostředky, práce s učebnicí a multimediálním výukovým materiálem, didaktická technika, role digitálních technologií ve vzdělávání. (časová dotace 4 hodiny) 3.Návrh a prezentace výchovně-vzdělávacího programu pro vybranou věkovou skupinu podle zadaných kritérií a jeho hodnocení. (časová dotace 4 hodiny)

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Přednáška
Výstupy z učení
Předmět rozvíjí didaktické kompetence na základě znalosti základních didaktických kategorií. Znalosti a dovednosti potřebné pro učitelskou profesi vycházejí z kompetenčního rámce absolventa učitelství, teoretické poznatky jsou propojovány s didaktickou analýzou konkrétních výukových situací v podmínkách školského systému v ČR. Předmět přináší nezbytnou základní orientaci v legislativním prostředí ve školství. Vede studující k porozumění a aplikaci základních plánovacích, výukových, organizačních a evaluačních činností učitele.
- na základě znalosti obecných zákonitostí výchovně vzdělávacího procesu formuluje cíle výuky - v rámci procesu didaktické transformace zprostředkuje žákům výukový obsah - plánuje výuku tak, aby na sebe jednotlivé vyučovací hodiny navazovaly a tvořily komplexní celek - z široké škály výukových metod a organizačních forem výuky volí ty, které směřují k naplnění výukových cílů - reflektuje návrh výchovně-vzdělávacího programu pro vybranou věkovou skupinu na základě stanovených kritérií
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • DIDAU, D. Za děti chytřejší: snižování rozdílů ve školní úspěšnosti..
  • DYLAN, W. & SIOBHÁN, L. Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy..
  • FlLETCHER-WOOD, H. Responzivní výuka: kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Praha: Edukační laboratoř..
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
  • VALIŠOVÁ, A. & KOVAŘÍKOVÁ, M. Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních.
  • VÍTEČKOVÁ, M. Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Brno: Paido, 2018. ISBN 978-80-7315-269-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr