Předmět: Didaktika 2

» Seznam fakult » FP » KPP
Název předmětu Didaktika 2
Kód předmětu KPP/CDI2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kovaříková Miroslava, PhDr. Ph.D.
  • Jursová Jitka, PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.Vytváření podmínek pro učební činnost žáků ? pedagogické interakce a komunikace ve výuce. Individuální charakteristiky žáka jako determinanty průběhu a výsledků učení, determinanty školní úspěšnosti, individualizace výuky ve vztahu ke vzdělávacím potřebám jednotlivých žáků. Motivace, aktivizace žáka. Práce s heterogenní třídou, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. Sociální aspekty vyučování ? skupinová dynamika ve školní třídě, klima třídy. (časová dotace 3 hodiny) 2. Hodnocení a reflexe vyučování a učení. Pedagogická a didaktická diagnostika ? smysl, funkce a formy zkoušení a hodnocení, suportivní a formativní hodnocení, zpětná vazba a význam chyby při učení, vedení žáků k sebehodnocení. Sebereflexe učitele, reflexe výuky. (časová dotace 3 hodiny) 3. Inovativní trendy ve vzdělávání. Převrácená třída, prvky gamifikace ve výuce, kombinované učení (časová dotace 2 hodiny)

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Přednáška
Výstupy z učení
Předmět dále rozvíjí a prohlubuje didaktické kompetence v návaznosti na didaktiku I. Vede studující k odbornému popisu výukových situací a porozumění vlivu prostředí na učení žáků. Předmět propojuje poznatky s psychologickými předměty Vývojové a rozvojové možnosti žáka a Psychologie žáka a školní třídy. Předmět vytváří předpoklady pro analýzu modelů strategického vyučování a na vlastní plánování a evaluaci výchovně-vzdělávacího programu.
- v rámci výuky využívá vhodné didaktické prostředky za účelem zefektivnění edukačního procesu - uvědomuje si specifika učitelské procese a aktivně usiluje o rozvoj svých profesních kompetencí - podporuje u žáků a žákyň zvídavost a motivaci k učení - vytváří bezpečné prostředí pro učení - zná různé formy hodnocení žáků a v rámci výuky je schopen zvolit vhodnou formu hodnocení - posoudí vhodnost využití inovativních prvků ve výuce a v učení žáků - formuluje jasná kritéria pro hodnocení pokroku žáků v procesu učení
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • GINNIS, P. Efektivní výukové nástroje pro učitele. Praha: Edukační laboratoř, 2017. ISBN 978-80-906082-6-9.
  • HENDRICK, C. & MACPHERSON, R. Co funguje ve třídě?: most mezi výzkumem a praxí..
  • JEZBEROVÁ, R. Žákovské projekty: cesta ke kompetencím: příručka pro učitele středních odborných škol..
  • KALHOUS, Z. & OBST, O. Školní didaktika..
  • OBST, O. Obecná didaktika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5141-1.
  • STARÝ, K. & LAUFKOVÁ, V. Formativní hodnocení ve výuce..
  • VALIŠOVÁ, A. & KOVAŘÍKOVÁ, M. Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr