Předmět: Didaktický seminář

» Seznam fakult » FP » KPP
Název předmětu Didaktický seminář
Kód předmětu KPP/CDIS
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kudrna Petr, doc. Ing. Ph.D.
  • Semerád Jaroslav, Ing.
  • Kopecká Ilona, Mgr.
  • Kloučková Alena, Mgr.
  • Hojsáková Denisa, Ing.
Obsah předmětu
1. Specifika výuky praktického vyučování. 2. RVP, ŠVP příslušné odborné střední školy studenta. 3. Obory vzdělávání v rámci kontextu EU (systém EQF). 4. Didaktické principy a zásady při praktickém vyučování, při vyučování odborných předmětů. 5. Pojetí vyučovacích metod. Používané metody. Vyučovací formy. 6. Didaktické prostředky v praktickém vyučování, vyučování odborných předmětů 7. Systém utváření pracovních dovedností a návyků. 8. Hodnocení, sebehodnocení a klasifikace praktického vyučování.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Předmět úzce koresponduje se seminářem Reflexe pedagogické praxe a také Didaktika I a II. Ve skupinové diskuzi s učiteli z praxe z vybraných středních odborných škol studující reflektují a analyzují vlastní pedagogické přípravy. Na základě kolegiální diskuse a společného sdílení zkušeností a příkladů dobré praxe dochází k utváření vlastního pojetí učitelské profese a činností učitele. Předměty, z nichž student volí jedno zaměření: Předměty strojírenské a elektrotechnické: Ing. Bc. Jaroslav Semerád, MBA Předměty textilní: Ing. Zuzana Pluhařová Předměty zemědělské a lesnické: Ing. Miroslav Kudrna Předměty zdravotnické a sociální: Mgr. Ilona Kopecká Předměty ekonomické: Ing. Denisa Hojsáková/ Ing. Lenka Tesařová Předměty sektoru služeb: Mgr. Alena Kloučková
- didakticky plánuje výuku odborných předmětů s ohledem na specifika oboru - koncipuje činnostně a inkluzivně výuku odborných předmětů - zná specifika didaktické transformace v oblasti praktického a odborného vyučování - reflektuje vlastní zkušenosti a zkušenosti odborníků z praxe praktického vyučování podporuje kulturu vzájemného a společného učení ve škole, - vytváří rovné prostředí ve vzdělávání z pohledu genderu
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Čadílek, M. Didaktika odb. výcviku technických oborů. Brno 1995.
  • DRAHOVZAL, J., KILIÁN, O., KOHOUTEK, R. Didaktika odborných předmětů..
  • KALHOUS, Z. a OBST, O. a kol. Školní didaktika..
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0983-6.
  • KYRIACOU, CH. L. Klíčové dovednosti učitele..
  • OURODA, S. Oborová didaktika..
  • Pasch, M. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál, Praha, 2005. ISBN 80-7367-054-2.
  • PETTY, G. Moderní vyučování. 5. vyd. Praha: Portál, 2008..
  • SVOBODA, E., BEČKOVÁ, V., ŠVERCL, J. Kapitoly z didaktiky odborných předmětů..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr