Vyučující
|
-
Šírová Eva, PhDr. Ph.D.
-
Čechová Alena, Mgr. et Mgr.
-
Veselá Michaela, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
? Sociálně psychologický výcvik učitelů je zaměřený na rozvoj diagnostických, sociálních a vybraných aspektů didaktických dovedností. Je cílený na podporu sociálních dovedností ve škole a možnosti jejich rozvíjení u učitelů i žáků, osvětluje úlohu řady kompetencí a potřebu jejich osvojení ve prospěch efektivity vyučování i pracovní spokojenosti učitele. Témata: Konkrétněji jde např. o tyto sociálně psychologické profesní dovednosti učitele: - porozumění vlivu učitele na žáky a vlivu žáků na učitele, - sociální percepci a její efekty - efektivní předávání informací-jednocestná komunikace i zpětnovazební komunikační postupy, - porozumění neverbálním projevům jedince, - naslouchání podstatě sdělovaných obsahů, empatie k jednotlivci i k celé skupině (školní třídě), - otevřené vyjadřování pozitivních i negativních prožitků, vyjadřování emocí a práce s emocemi druhých, umění pochválit, - respektování a tolerování odlišného pohledu na projevy interakcí, - vyjadřování ke konkrétním situacím a nikoli k zobecněným a zobecňujícím zkušenostem, - akceptování osobnosti žáků, podporování sebekontroly žáků, - styly zvládání konfliktních situací, rozvíjení odpovědnosti žáků, - rozvíjení sebedůvěry ve vlastní možnosti každého žáka, rozvíjení sebejistého vystupování, - vedení ke spolupráci.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
|
Výstupy z učení
|
Sociálně psychologický výcvik edukačních dovedností učitele je zaměřený na sebepoznávání, sebereflexi, poznávání druhých v sociálních interakcích (4 hod.) komunikaci ve škole (6 hod.), konflikty ve škole a jejich zvládání (4 hod.), psychohygienické aspekty školních interakcí a na sociální dovednosti ve škole a možnosti jejich rozvíjení u učitelů i žáků, well-being učitelů i žáků (2 hod.).
- studující je schopen sebepoznávání, sebereflexe a poznávání druhých, - studující efektivně komunikuje ve škole (učitel-žák, učitel-rodič, učitel-učitel), - studující umí řešit konflikty ve škole; - studující zná psychohygienické aspekty sociálních interakcí ve škole, orientuje se v problematice well-being a zná a používá jednoduché relaxační cvičení
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
|
Doporučená literatura
|
-
BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0846-4.
-
BOUKALOVÁ, H., CERHA, O., SEDLÁČEK, M., ŠÍROVÁ, E. Psychologie komunikace. Praha: Grada, 2023. ISBN 978-80-271-1388-0.
-
GILLERNOVÁ, I., KREJČOVÁ, L. a kol. Sociální dovednosti ve škole..
-
KOLAŘÍK, M. Interakční psychologický výcvik. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2193-9.
-
KOMÁRKOVÁ, R., SLAMĚNÍK, I., VÝROST, J. (eds.). Aplikovaná sociální psychologie III. Sociálněpsychologický výcvik. Praha GradaPublishing, 2005. ISBN 80-247-0180-4.
-
Krejčová, L. Psychologické aspekty vzdělávání dospívajících. Praha:Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3474-3.
-
KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele..
-
MORGENSTERNOVÁ, M., ŠULOVÁ, L. et al. Interkulturní psychologie: rozvoj interkulturní senzitivity. Praha: Karolinum.
-
PLAMÍNEK, J.. Jak řešit konflikty. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1591-0.
|