Vyučující
|
-
Kovaříková Miroslava, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Charakteristika inkluzivní školy a inkluzivního vzdělávání. (časová dotace 2 hodiny) 2. Problematika genderu, sociální různorodosti ve škole. (časová dotace2 hodiny) 3. Žák se speciálními vzdělávacími potřebami, činnost školního poradenského pracoviště. (časová dotace 2 hodiny) 4. Obtížné a rizikové situace ve škole a jejich zvládání. Preventivní programy a jejich implementace do školního vzdělávacího programu. (časová dotace 2 hodiny)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Přednáška
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje studenty s principy inkluzivního vzdělávání. Na základě příkladů dobré praxe ukazuje možnosti práce s žáky v inkluzivní škole, nabízí návrhy na překonání obtížných situací ve školním prostředí. Předmět aplikuje základní otázky sociální pedagogiky vlivu sociálního prostředí, rodiny, školy a vrstevníků na děti a mládež.
- podporuje kulturu společného vzdělávání ve škole, - zná specifika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - pomáhá žákům zvládat jejich emoce a vede je k pochopení potřeb ostatních - všímá si rizikového chování žáků a aktivně ho řeší s cílem předcházet sociálně patologickým jevům - při řešení problémů spolupracuje se školním poradenským zařízením, jedná v souladu s profesní etikou učitelské profese - aktivně spolupracuje v rámci implementace preventivních programů do školního vzdělávacího programu - vytváří rovné prostředí ve vzdělávání z pohledu genderu
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
|
Doporučená literatura
|
-
BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9.
-
ČÁP, D. Šikana: mýty a realita..
-
MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika..
-
MUDRÁK, J. Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5089-7.
-
VÁGNEROVÁ, K. et al. Minimalizace šikany. Praktické rady pro rodiče..
|