Předmět: Inkluzivita ve vzdělávání I

» Seznam fakult » FP » KPP
Název předmětu Inkluzivita ve vzdělávání I
Kód předmětu KPP/CIV1
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kovaříková Miroslava, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Charakteristika inkluzivní školy a inkluzivního vzdělávání. (časová dotace 2 hodiny) 2. Problematika genderu, sociální různorodosti ve škole. (časová dotace2 hodiny) 3. Žák se speciálními vzdělávacími potřebami, činnost školního poradenského pracoviště. (časová dotace 2 hodiny) 4. Obtížné a rizikové situace ve škole a jejich zvládání. Preventivní programy a jejich implementace do školního vzdělávacího programu. (časová dotace 2 hodiny)

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Přednáška
Výstupy z učení
Předmět seznamuje studenty s principy inkluzivního vzdělávání. Na základě příkladů dobré praxe ukazuje možnosti práce s žáky v inkluzivní škole, nabízí návrhy na překonání obtížných situací ve školním prostředí. Předmět aplikuje základní otázky sociální pedagogiky vlivu sociálního prostředí, rodiny, školy a vrstevníků na děti a mládež.
- podporuje kulturu společného vzdělávání ve škole, - zná specifika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - pomáhá žákům zvládat jejich emoce a vede je k pochopení potřeb ostatních - všímá si rizikového chování žáků a aktivně ho řeší s cílem předcházet sociálně patologickým jevům - při řešení problémů spolupracuje se školním poradenským zařízením, jedná v souladu s profesní etikou učitelské profese - aktivně spolupracuje v rámci implementace preventivních programů do školního vzdělávacího programu - vytváří rovné prostředí ve vzdělávání z pohledu genderu
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9.
  • ČÁP, D. Šikana: mýty a realita..
  • MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika..
  • MUDRÁK, J. Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5089-7.
  • VÁGNEROVÁ, K. et al. Minimalizace šikany. Praktické rady pro rodiče..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr