Vyučující
|
-
Břečková-Chalupová Eva, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Kazuistický seminář z psychologie a pedagogiky navazuje a těsně souvisí s pedagogickou praxí studujících. Požadavky předmětu rámcově specifikuje jeho obsah, ale na základě potřeb praxe studujících jsou specifikovány pro každého účastníka individuálně. Kazuistický seminář prověřuje na konkrétním případě míru osvojení různých kompetencí učitele. Osvojované dovednosti se mohou ověřit i rozvíjet na základě požadavku k zápočtu-písemně zpracovat pedagogicko-psychologickou charakteristiku žáka s důrazem na analýzu výsledků učení vybraného respondenta, sociální situace popisovaného jedince ve školní třídě a případně reálné možnosti intervence. Konkrétní náplň tudíž vychází z jedinečných aktuálních problémů školní praxe, se kterými se lze setkávat ve školní praxi - např. analýza školního neprospěchu žáka, poruch chování, disharmonie vztahů mezi učitelem a žákem eventuálně rodiči apod. Součástí předmětu je seznámení s běžnými metodami učitelské diagnostiky a intervence. Rozebírány budou také typické příklady ze školní praxe - např. problémy v učení, nechuť ke školní práci, nerovnoměrné výkony, celková nedostatečnost, nevhodné chování při vyučování i mimo školu-apatie, vyrušování, agresivita, obtížná spolupráce s rodiči, závažnější behaviorální problémy-anorexie, záškoláctví, šikana, požívání legálních a nelegálních drog aj.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Cvičení
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu zacílení na praktické zvládání problémů školní praxe, je zaměřen na praktické zvládání problémů edukační praxe. Rozborem konkrétních kazuistik/případových studií se vytváří předpoklady pro pedagogicko-psychologickou analýzu, dovednosti používání pedagogicko-psychologických diagnostických přístupů v řešení konkrétních případů i odborné kompetence pro diferenciálně pedagogicko-psychologickou diagnostiku. Na základě toho jsou stanoveny různé způsoby řešení školních situací, postupy pedagogické intervence, jejich možné dopady a úskalí, jejich efektivita ve vztahu k žákovi, školní třídě, výsledkům učení atd. Předmět si klade za cíl kultivovat citlivost učitele vůči každému žákovi a jeho potřebám, požadavkům i optimálním cestám jeho rozvoje.
- reflektuje vybrané mikrosituace ze své praxe a využívá je k zefektivnění své výuky - rozumí vlivu učitele na žáky a vlivu žáků na učitele, - reflektuje vybrané situace procesu učení žáků - respektuje inkluzivní přístupy v práci s heterogenní třídou
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
|
Doporučená literatura
|
-
BOUKALOVÁ, H., GILLERNOVÁ, I. et al. Kapitoly z forenzní psychologie. Praha: Karolinum.
-
CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-118-2.
-
ČÁP, D. Šikana ve školní třídě. In: KABÍČEK, P., CSÉMY, L., HAMANOVÁ, J. et al. Rizikové chování v dospívání a jeho vztah ke zdraví (s. 151-161). Praha: Triton..
-
Gardner, T.G.; Pasch, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha:portál 2005.
-
KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha, Portál 1996. Praha: Portál, 1996.
-
MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2310-5.
-
MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I. (eds.). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál.
|