Předmět: Pedagogika pro školní praxi 1

» Seznam fakult » FP » KPP
Název předmětu Pedagogika pro školní praxi 1
Kód předmětu KPP/CPSP1
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hes Milan, Mgr. Bc. Ph.D.
  • Urbánek Petr, doc. PaedDr. Dr.
Obsah předmětu
Anotace: Předmět rozvíjí pedagogické kompetence k reflexi proměn obsahu vzdělávání a strategií na snižování sociálních nerovností ve vzdělávání, na základě znalosti pedagogické terminologie a principů fungování systému vzdělávání. Dílčí témata výuky: 1.Škola jako výchovná a vzdělávací instituce rozvoje žáků. Pojetí vzdělávání a jeho současné problémy. Formální a neformální vzdělávání. (časová dotace 4 hodiny) 2.Výchova a vzdělávání jako systém. Kurikulární reforma a vzdělávací politika ČR a EU. (časová dotace 4 hodiny) 3. Kurikulum a jeho psychodidaktické souvislosti. Plánování a realizace kurikula. Žák v systému vzdělávání a výchovy. Diferenciace ve vzdělávání. Práce s heterogenní třídou. (časová dotace 4 hodiny)

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Skupinová konzultace, Přednáška
Výstupy z učení
Předmět rozvíjí pedagogické kompetence k reflexi proměn obsahu vzdělávání a strategií na snižování sociálních nerovností ve vzdělávání, na základě znalosti pedagogické terminologie a principů fungování systému vzdělávání.
- na základě znalostí principů a zákonitostí výchovně vzdělávacího procesu nastavuje výchovné cíle - při formulaci výukových cílů reflektuje obsah kurikulárních dokumentů - při plánování edukačního procesu spolupracuje s kolegy za účelem rozvíjet potenciál žáků (reflektuje mezipředmětové vztahy a průřezová témata) - uvědomuje si požadavky kladené na učitele, a proto aktivně pracuje na svém profesním rozvoji - formuluje svou učitelskou vizi a hledá způsoby, jak ji v rámci výkonu svého povolání naplňovat - zná etické principy spojené s povoláním učitele a jedná v souladu s nimi
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • DVOŘÁK, D., HOLEC, J., DVOŘÁKOVÁ, M. Kurikulum školního vzdělávání: zahraniční reformy v 21. století..
  • Průcha, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
  • STROUHAL, M. Teorie výchovy. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4212-0.
  • VÍTEČKOVÁ, M. Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Brno: Paido, 2018. ISBN 978-80-7315-269-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr