Vyučující
|
-
Hes Milan, Mgr. Bc. Ph.D.
-
Urbánek Petr, doc. PaedDr. Dr.
|
Obsah předmětu
|
Anotace: Předmět rozvíjí pedagogické kompetence k reflexi proměn obsahu vzdělávání a strategií na snižování sociálních nerovností ve vzdělávání, na základě znalosti pedagogické terminologie a principů fungování systému vzdělávání. Dílčí témata výuky: 1.Škola jako výchovná a vzdělávací instituce rozvoje žáků. Pojetí vzdělávání a jeho současné problémy. Formální a neformální vzdělávání. (časová dotace 4 hodiny) 2.Výchova a vzdělávání jako systém. Kurikulární reforma a vzdělávací politika ČR a EU. (časová dotace 4 hodiny) 3. Kurikulum a jeho psychodidaktické souvislosti. Plánování a realizace kurikula. Žák v systému vzdělávání a výchovy. Diferenciace ve vzdělávání. Práce s heterogenní třídou. (časová dotace 4 hodiny)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Skupinová konzultace, Přednáška
|
Výstupy z učení
|
Předmět rozvíjí pedagogické kompetence k reflexi proměn obsahu vzdělávání a strategií na snižování sociálních nerovností ve vzdělávání, na základě znalosti pedagogické terminologie a principů fungování systému vzdělávání.
- na základě znalostí principů a zákonitostí výchovně vzdělávacího procesu nastavuje výchovné cíle - při formulaci výukových cílů reflektuje obsah kurikulárních dokumentů - při plánování edukačního procesu spolupracuje s kolegy za účelem rozvíjet potenciál žáků (reflektuje mezipředmětové vztahy a průřezová témata) - uvědomuje si požadavky kladené na učitele, a proto aktivně pracuje na svém profesním rozvoji - formuluje svou učitelskou vizi a hledá způsoby, jak ji v rámci výkonu svého povolání naplňovat - zná etické principy spojené s povoláním učitele a jedná v souladu s nimi
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
|
Doporučená literatura
|
-
DVOŘÁK, D., HOLEC, J., DVOŘÁKOVÁ, M. Kurikulum školního vzdělávání: zahraniční reformy v 21. století..
-
Průcha, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
-
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
-
STROUHAL, M. Teorie výchovy. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4212-0.
-
VÍTEČKOVÁ, M. Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Brno: Paido, 2018. ISBN 978-80-7315-269-7.
|