Předmět: Psychologie žáka a školní třídy I

» Seznam fakult » FP » KPP
Název předmětu Psychologie žáka a školní třídy I
Kód předmětu KPP/CPSZ1
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Břečková-Chalupová Eva, PhDr. Ph.D.
  • Hubertová Lucie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
? Psychologie učení a vyučování: druhy a podmínky učení, osvojování vědomostí a dovedností, styly učení, školní úspěšnost žáků-individuální rozdíly v učení, vnímaná akademická účinnost žáků, problematika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a možnosti inkluze, interkulturní souvislosti edukačních procesů, učitel expert, edukační styly učitelů, well-being v podmínkách školy (4 hod.) ? Psychologie výchovy (rodina, způsob výchovy v rodině, sourozenecké vztahy), působení vrstevnických a zájmových skupin, výchova a sebevýchova. Kooperace rodiny a školy. (3 hod.) ? Pedagogicko-psychologická diagnostika (základní postupy individuální a skupinové diagnostiky, její využití v edukační praxi) (3 hod.)

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Přednáška
Výstupy z učení
V návaznosti na předchozí témata z psychologie obecné a vývojové se zaměřuje na praktickou aplikaci poznatků o psychologii učení a vyučování na žáka a školní třídu, zejména na individuální rozdíly v učení (včetně speciálních vzdělávacích potřeb), kognitivní styly, tvořivost a metody jejího rozvíjení. Dále objasňuje edukační styly učitelů a jejich efekty v souvislosti s osobní pohodu žáků i učitelů. Věnuje se neméně intenzivně možnostem pedagogicko-psychologické diagnostiky dospívajících se zaměřením na jednotlivce i skupinu).
- Porozumí proměnným/faktorům působících na školní úspěšnost žáků a na vnímanou školní účinnost, - Orientuje se v pedagogicko-psychologických souvislostech v procesech získávání vědomostí a dovedností žáků ve ?svém? předmětu, - Umí volit modifikace pro zvládání a hodnocení učiva u žáku se speciálními vzdělávacími potřebami či interkulturně odlišnými. - Rozumí svému působení na žáky, zná charakteristiky učitele experta. - Uvažuje o působení rodiny a vrstevnické skupiny ve školní třídě. - Zná základní postupy pedagogicko-psychologické diagnostiky
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha, 2003. ISBN 80-7178-626-8.
  • GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci..
  • Helus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2007..
  • KREJČOVÁ, L. Žáci potřebují přemýšlet: co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0596-1.
  • KYRIACOU, Ch.. Řešení výchovných problémů ve škole.. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3.
  • MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika..
  • MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Problémy s chováním ve škole. Individuální výchovný plán..
  • ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998..
  • STUCHLÍKOVÁ, I. a kol. Zvládání emočních problémů školáků. Praha: Portál..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr