Vyučující
|
-
Břečková-Chalupová Eva, PhDr. Ph.D.
-
Hubertová Lucie, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
? Psychologie učení a vyučování: druhy a podmínky učení, osvojování vědomostí a dovedností, styly učení, školní úspěšnost žáků-individuální rozdíly v učení, vnímaná akademická účinnost žáků, problematika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a možnosti inkluze, interkulturní souvislosti edukačních procesů, učitel expert, edukační styly učitelů, well-being v podmínkách školy (4 hod.) ? Psychologie výchovy (rodina, způsob výchovy v rodině, sourozenecké vztahy), působení vrstevnických a zájmových skupin, výchova a sebevýchova. Kooperace rodiny a školy. (3 hod.) ? Pedagogicko-psychologická diagnostika (základní postupy individuální a skupinové diagnostiky, její využití v edukační praxi) (3 hod.)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Přednáška
|
Výstupy z učení
|
V návaznosti na předchozí témata z psychologie obecné a vývojové se zaměřuje na praktickou aplikaci poznatků o psychologii učení a vyučování na žáka a školní třídu, zejména na individuální rozdíly v učení (včetně speciálních vzdělávacích potřeb), kognitivní styly, tvořivost a metody jejího rozvíjení. Dále objasňuje edukační styly učitelů a jejich efekty v souvislosti s osobní pohodu žáků i učitelů. Věnuje se neméně intenzivně možnostem pedagogicko-psychologické diagnostiky dospívajících se zaměřením na jednotlivce i skupinu).
- Porozumí proměnným/faktorům působících na školní úspěšnost žáků a na vnímanou školní účinnost, - Orientuje se v pedagogicko-psychologických souvislostech v procesech získávání vědomostí a dovedností žáků ve ?svém? předmětu, - Umí volit modifikace pro zvládání a hodnocení učiva u žáku se speciálními vzdělávacími potřebami či interkulturně odlišnými. - Rozumí svému působení na žáky, zná charakteristiky učitele experta. - Uvažuje o působení rodiny a vrstevnické skupiny ve školní třídě. - Zná základní postupy pedagogicko-psychologické diagnostiky
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
|
Doporučená literatura
|
-
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
-
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha, 2003. ISBN 80-7178-626-8.
-
GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci..
-
Helus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2007..
-
KREJČOVÁ, L. Žáci potřebují přemýšlet: co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0596-1.
-
KYRIACOU, Ch.. Řešení výchovných problémů ve škole.. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3.
-
MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika..
-
MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Problémy s chováním ve škole. Individuální výchovný plán..
-
ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998..
-
STUCHLÍKOVÁ, I. a kol. Zvládání emočních problémů školáků. Praha: Portál..
|