Vyučující
|
-
Nišponská Magda, PhDr. Ph.D.
-
Josífková Jitka, PhDr. Ph.D.
-
Břečková-Chalupová Eva, PhDr. Ph.D.
-
Hrdina Milan, PhDr. Ing.
|
Obsah předmětu
|
1. Uvedení do sociální a pedagogické psychologie 2. Psychologie učení a motivace 3. Sociální kognice 4. Sociální skupiny 5. Propojení sociální a pedagogické psychologie se speciální pedagogikou
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 35 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 50 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět studenty seznámí s náplní, úkoly a metodami sociální a pedagogické psychologie, významem a využitím v praxi. Studenti získají informace o determinaci lidské psychiky, sociálním učení a jeho typech, osvojí si základní dovednosti v sociální interakci. Naučí se prakticky používat pojmy sebekoncepce, společenská role, pozice, status, aspirační úroveň, sociální percepce, postoje. Získají základní znalosti o sociálních skupinách, skupinových vztazích, skupinové dynamice a naučí se používat metodu sociometrie.
Předmět studenty seznámí s náplní, úkoly a metodami sociální a pedagogické psychologie, významem a využitím v praxi. Studenti získají informace o determinaci lidské psychiky, sociálním učení a jeho typech, osvojí si základní dovednosti v sociální interakci. Naučí se prakticky používat pojmy sebekoncepce, společenská role, pozice, status, aspirační úroveň, sociální percepce, postoje. Získají základní znalosti o sociálních skupinách, skupinových vztazích, skupinové dynamice a naučí se používat metodu sociometrie.
|
Předpoklady
|
Znalost speciálně pedagogické problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Pro získání zápočtu student vypracuje seminární prácí na téma zadané vyučujícím předmětu a v rozsahu dle pokynů vyučujícího s cílem ověření znalostí studentů získaných samostudiem. Získání zápočtu je podmínkou účasti na zkoušce. Požadavky zkoušky stanoví vyučující předmětu.
|
Doporučená literatura
|
-
FONTANA, D., BALCAR. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-626-8.
-
HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-763-9.
-
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1168-3.
-
KOHOUTEK, R. A KOL. Základy pedagogické psychologie. Brno: CERM, 1996. ISBN 80-85867-94-X.
-
VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie - socialna psychológia. Praha: ISV, 1997. ISBN 80-85866-20-X.
|