Vyučující
|
-
Nišponská Magda, PhDr. Ph.D.
-
Veselá Michaela, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Předmět psychologie ve stručném nástinu hlavních psychologických směrů, využití psychologie v edukačních procesech a vztazích. Biologické základy psychiky, sociální determinace psychiky. (2 hod.) 2. Charakteristika poznávacích procesů ? paměť, učení, pozornost, myšlení a řeč a jejich edukační souvislosti (2 hod.) 3. Emoce a motivace, motivační a volní procesy ve školním vyučování. Souvislosti s edukační praxí a působením učitele ve vyučování (2 hod.) 4. Pojem osobnost v psychologii, vývoj, rozvoj a utváření osobnosti, struktura a dynamika osobnosti-temperament, schopnosti, dovednosti, motivační dispozice, charakter (4 hod).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Přednáška
|
Výstupy z učení
|
Předmět předkládá vybrané psychologické poznatky potřebné pro porozumění a řízení edukačního procesu. Jde zejména o biologické základy a sociální determinaci psychiky, charakteristiku poznávacích, motivačně volních a emočních procesů, dále poznatky pro učení a vyučování, rysů a vlastností osobnosti a psychologické metody a postupy poznávání osobnosti.
Studující si osvojí poznatky pro základní orientaci v psychologických souvislostech edukační praxe, zejména - význam biologických základů člověka (např. v propojení s vývojovými poruchami učení, poruchami autistického spektra aj.), - působení sociální determinace na vývoj jedince (např. v kontextu edukačních intervencí, individualizované práce se žáky, s ohledem na rodinné zázemí apod.) - kognitivní procesy a jejich edukační souvislosti - motivační, emoční a volní aspekty vyučování (např. v kontextu propojení s didaktickým zpracováním učiva) Nahlíží a rozumí psychologickému vymezení osobnosti, její struktuře a dynamice, dovede rozlišit pojmy temperament a charakter, schopnosti a dovednosti a zvládá využití ve vedení procesu učení a vyučování
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
|
Doporučená literatura
|
-
CUMMINSONOVÁ, D. D. Základy experimentální psychologie. Co psychologové zjistili o myšlení, citech a chování člověka..
-
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
-
KREJČOVÁ, L. Žáci potřebují přemýšlet. Co pro to mohou udělat jejich učitelé.. Praha Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0496-1.
-
MERTIN, V. Výchovné maličkosti. Průvodce výchovou dítěte do 12 let.. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-9.
-
ŘÍČAN, P. Psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3133-9.
-
SMÉKAL, V., MACEK, P. Utváření a vývoj osobnosti: psychologické, sociální a pedagogické aspekty..
-
STERNBERG, R. J. Úspěšná inteligence. Jak rozvíjet praktickou a tvůrčí inteligenci. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0120-0.
-
VÁGNEROVÁ, M. Psychologie osobnosti. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1832-6.
|