Předmět: Vývojové a rozvojové možnosti žáka 2

» Seznam fakult » FP » KPP
Název předmětu Vývojové a rozvojové možnosti žáka 2
Kód předmětu KPP/CVRM2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nišponská Magda, PhDr. Ph.D.
  • Veselá Michaela, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.Vývojová psychologie a její místo v edukační praxi. Charakteristika vybraných věkových období z hlediska somatického, kognitivního, emočně motivačního a socializačního (mladší školní věk, puberta, adolescence, nastupující dospělost, mladá dospělost ? vývoj jedince od 6 do 30 let). (4 hod.) 2.Socializace a individuace jedince. Formy sociálního učení (nápodobování, observace, sociální zpevňování /odměny a tresty/, identifikace). Působení rodiny, vrstevnické a zájmové skupiny. (2 hod.) 3.Poznávání vývojových charakteristik žáka a jejich využití v edukační praxi. (2 hod.)

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Přednáška
Výstupy z učení
Předmět klade důraz na důkladnější znalosti vývojové psychologie, resp. jednotlivých věkových období s akcentem na dospívání a nastupující dospělost. Znalosti z vývojové psychologie jsou vhodným předpokladem pro edukační práci s dětmi a dospívajícími
- si důkladně osvojí vybrané poznatky z vývojové psychologie jako základ pro edukační práci ve školním prostředí (vyučování ? relevantní vývojové nároky na obsah učiva a jeho didaktické zpracování), - dovede aplikovat v souladu s vývojovými charakteristikami žáků kompetenční rámec ve všech složkách, - rozumí nejen kognitivnímu, ale i sociálnímu vývoji dospívajících ví, jaké jsou kognitivní, motivační i sociální předpoklady vyučování na středních školách s ohledem - zvládá poznatky o socializaci lidského jedince, sociálním učení a získal dovednosti k jejich uplatnění v edukační práci s dospívajícími
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Langmeier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-1284-0.
  • MACEK, P. Adolescence : Psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. 2.vyd. Praha: Portál, 2003..
  • MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika..
  • THOROVÁ, K. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2015.
  • Vágnerová, M. Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 978-80-246-0956-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr