Vyučující
|
-
Urbánek Petr, doc. PaedDr. Dr.
-
Jursová Jitka, PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Didaktika - pojem a předmět, pojetí a základní problémy současné didaktiky. Metody zkoumání didaktických jevů. Vztah didaktiky k příbuzným vědám, především k oborovým didaktikám. 2. Determinanty reálné výuky. 3. Vyučovací proces a jeho analýza. Cíle a obsah výuky. Učivo, problémy výběru a uspořádání učiva. 4. Modernizace vzdělávacích obsahů. Kurikulární pojetí. Uspořádání učiva v pedagogických dokumentech. 5. Koncepce vyučování. Slovně názorné a asociační vyučování, pragmatické vyučování, programované učení a vyučování, mastery learning, konstruktivismus. Jejich psychologická východiska a současné pojetí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 18 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje studenty se základními pojmy a principy didaktiky. Analyzuje vyučovací proces, cíle výuky a jednotlivé koncepce výuky.
Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna: 1. Porozumět obsahu předmětu Didaktika obecná I 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu 5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti
|
Předpoklady
|
Student disponuje základními znalostmi z obecné pedagogiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
K úspěšnému absolvování předmětu student/ka splní: 1. aktivní účast na kurzu 2. aktivní vypracování všech zadaných úkolů 3. četba odborné literatury 4. vypracování odborné semestrální práce 5. úspěšné ověření poznatků získaných v kurzu, dosažení minimálních kritérií stanovených pro získání kreditu
|
Doporučená literatura
|
-
Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
-
Kratochvíl, M., Solfronk, J., Urbánek, P.:. Základy didaktiky. Liberec TU, 2002.
-
Kyriacou, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha Portál, 1996.
-
Petty, G. Moderní vyučování. Portál Praha, 1996. ISBN 80-7178-070-7.
-
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha, Portál 1997, 2002.
-
Průcha, J. Vzdělávání a školství ve světě. Portál, Praha, 1999.
-
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha, 1999. ISBN 80-85866-33-1.
|