Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Pojetí, historie a směry environmentální výchovy v ČR. 2. Metody environmentální výchovy (simulační hry, diskusní techniky, krátkodobé výukové programy, dlouhodobější projekty...). 3. Zásady tvorby ekologických výukových programů (cíle, modely, motivace, evaluace). 4. Využitelné zdroje. 5. Vycházka - přímý kontakt s přírodou, rozvoj senzitivity. 6. Návštěva ekocentra.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 4 hodiny za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje studenty s jednotlivými směry environmentální výchovy a se zásadami při sestavování programů environmentální výchovy. Student si vyzkouší modelové aktivity environmentální výchovy v učebně i v terénu a vytvoří vlastní ekologický výukový program.
Po splnění kurzu bude student schopen: 1. Porozumět obsahu předmětu Environmentální výchova 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu
|
Předpoklady
|
Student disponuje základními znalostmi z psychodidaktiky a psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní prezentace samostatné práce studenta, Písemná práce
Aktivní účast na cvičeních, prezentace, seminární práce.
|
Doporučená literatura
|
-
ČINČERA, J. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-147-8.
-
MÁCHAL, A., NOVÁČKOVÁ, H., SOBOTOVÁ, L., a kol. Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání. Brno: Lipka ? školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87604-01-4.
-
MÁCHAL, A. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek, 2007. ISBN 80-902954-0-1.
-
PIKE, G., SELBY, D. Globální výchova: Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha: Grada, 1994. ISBN 80-85623-98-6.
|