| Vyučující | 
    |  | 
    | Obsah předmětu | 
    | 1. Artefiletika a arteterapie - vymezení pojmů, cíle, přístupy, metody. 2. Sebezkušenost a výtvarné vyjadřování - reflektování procesu, motivace, prožívání, komentování, princip projekce. 3. Pohádky a příběhy - jak využít jejich poselství a obrazy ve výchovném procesu. 4. Výtvarné umění, výtvarní umělci a artefiletika - podněty a vzájemné vztahy. 5. Významy a možnosti práce s barvami. 6. Práce s tématy v artefiletice, jejich vyzývací a diagnostické aspekty a možnosti. 7. Výtvarné aktivity směřované k odbourávání obav z výtvarného projevu, relaxace, vytvoření bezpečného prostředí. 
 
 | 
    | Studijní aktivity a metody výuky | 
    | Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Aktivizující  metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra) 
                    
                
                    
                    Domácí příprava na výuku
                        - 32 hodin za semestr
                    Účast na výuce
                        - 14 hodin za semestr
                    Příprava na zápočet
                        - 14 hodin za semestr
                     | 
    
    
        
        
            | Výstupy z učení | 
        
            | Cílem předmětu je umožnit studentům získat vlastní reflektovanou zkušenost a seznámit se s některými způsoby práce v artefiletickém kontextu. Získat dovednosti, podněty a inspiraci v oblasti volby témat, technik a výtvarného materiálu. Umět vytvořit bezpečné a inspirativní prostředí pro kreativní sebezkušenostní práci. Student by měl porozumět principu práce v artefiletickém kontextu a získat dílčí přehled o různých způsobech artefiletické práce. Na základě vlastní zkušenosti a získaných znalostí by měl umět stanovit hranici pro dostatečně bezpečný a etický přístup v sebezkušenostní práci. Student by měl získat motivaci a inspiraci k dalšímu objevování a experimentování v oblasti vlastní tvořivosti a její následné reflexe.
 
 | 
        
            | Předpoklady | 
        
            | Základní znalosti z obecné, vývojové a sociální psychologie. 
 
 | 
        
            | Hodnoticí metody a kritéria | 
        
            | Analýza výkonů studenta, Prezentace tvůrčí a umělecké činnosti studenta 
 aktivní účast na cvičeních,  tvorba a prezentace seminární práce
 
 | 
    
    | Doporučená literatura | 
    | 
            
                
                
                    LIEBMANN, M. Skupinová arteterapie. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-729-9.
                
                    OAKLANDER, V. Třinácté komnaty dětské duše. Dobříš: Drvoštěp, 2010. ISBN 80-903306-0-6.
                
                    SLAVÍK, J. Od výrazu k dialog ve výchově. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-437-3.
                
                    SLAVÍK, J. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7290-498-3.
                
                    SLAVÍK, J. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7290-499-0.
                
                    SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK, J., ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej!. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-322-2.
                
                    ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1043-6.
                
                    UHLÍŘ, J. Tvoříme ve stylu známých malířů. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-670-5.
                 
 
 |