| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Jursová Jitka, PaedDr. Ph.D.
                
 
            
                - 
                    Urbánek Petr, doc. PaedDr. Dr.
                
 
            
                - 
                    Rozkovcová Andrea, Mgr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        1. Učivo, obsah výuky, problémy uspořádání a výběru, modernizace obsahu, kurikulární reforma, problematika RVP/ŠVP, učebnice. 2. Organizační formy vyučování, historický kontext a aktuální možnosti. Hromadná výuka, kooperativní formy, možnosti individualizace a diferenciace výuky, integrace žáků, inkluze, problémové vyučování, vyučovací projekty. 3. Alternace ve výuce, alternativní školy, reformní hnutí a inovace; potenciál a rizika, možnosti a důsledky pro výuku. 4. Vyučovací metody a jejich potenciál ve školní výuce, možnosti využívání v realitě současné školy, moderní didaktická technika, rizika a potenciál. 5. Pedagogická a didaktická diagnostika. Funkce kontroly, zkoušení a hodnocení ve školní praxi. Problémy spojené s hodnocením žáků. Edukometrie, testování žáků. Národní a mezinárodní měření vzdělávacích výsledků. 6. Učitel a jeho role ve vyučovacím procesu, historické a společenské změny. Učitelovo pojetí výuky, projektování a evaluace výuky, sebereflexe, spolupráce ve sboru. Učitelská profese, podmínky práce, vzdělávání učitelů, etika učitelské práce.
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
        
            
                    
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 10 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zápočet
                        - 28 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zkoušku
                        - 28 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 22 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zkoušku
                        - 28 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 42 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zápočet
                        - 28 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Předmět navazuje na Didaktiku obecnou 1 (teorie vzdělávání) a akcentuje zejména oblast teorie školního vyučování.
                 
                Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna: 1. Porozumět obsahu předmětu Didaktika obecná 2 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu 5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Student disponuje znalostmi z obecné didaktiky.
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Analýza výkonů studenta
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                  Aktivní účast na výuce, plnění průběžných úkolů, písemný test, ústní zkouška. Vypracování semestrální práce, práce s časopiseckou literaturou.
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-118-2.
                
 
            
                
                - 
                    ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha:Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
                
 
            
                
                - 
                    KALHOUS, Z. OBST, O., a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
                
 
            
                
                - 
                    KYRIACOU, C. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0052-9.
                
 
            
                
                - 
                    PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
                
 
            
                
                - 
                    PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. ISBN 80-7178-631-4.
                
 
            
                
                - 
                    PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě: základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-290-4.
                
 
            
                
                - 
                    SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
                
 
            
                
                - 
                    SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
                
 
            
                
                - 
                    VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H., eds. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
                
 
            
         
         
         
     |