| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Kovaříková Miroslava, PhDr. Ph.D.
                
 
            
                - 
                    Hes Milan, Mgr. Bc. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        1. Učení jako auto - socio - konstrukce, kognitivní a metakognitivní učení. 2. Fáze výuky podle konstruktivistických didaktik: evokace, uvědomění a reflexe. 3. Metody čtení naučných a uměleckých textů - I.N.S.E.R.T., párové čtení, čtení s předvídáním. 4. Využití psaní při učení - kostka, volné psaní. 5. Dialogické metody - kladení otázek a tvorba úkolů pro žáky podle Bloomovy taxonomie, sokratovský dialog. 6. Debata jako vyučovací metoda. 7. Význam kooperativních forem výuky a utváření vhodného učebního prostředí pro metodiku RWCT.
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
        
            
                    
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 14 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 14 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zápočet
                        - 12 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 4 hodiny za semestr
                    
 
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 4 hodiny za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zápočet
                        - 12 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Předmět je založen na metodice kurzu Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT). Cílem předmětu je naučit studenty pracovat s edukačními metodami a formami, které rozvíjejí produktivní a kritické myšlení žáků i jejich metakognitivní schopnosti. Ve cvičení vedených formou workshopu se studenti učí na základě vlastního prožitku z modelových hodin a následné reflexe. Nové poznatky aplikují do vlastních příprav v aprobačních předmětech. Dospívají také k porozumění teoretickým souvislostem sociokonstruktivistického pojetí vyučování, z něhož všechny tyto strategie vyučování vycházejí.
                 
                Po splnění kurzu bude student schopen: 1. Porozumět obsahu předmětu Kritické myšlení 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu 
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Student disponuje základními znalostmi z pedagogiky a psychologie.
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Ústní prezentace samostatné práce studenta, Písemná práce
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Účast na cvičeních, seminární práce.
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    BERAN, V. Učím s radostí: zkušenosti, lekce, projekty. Praha: Agentura Strom, 2003. ISBN 80-86106-09-8.
                
 
            
                
                - 
                    FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se: Praktický průvodce strategiemi vyučování. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-120-7.
                
 
            
                
                - 
                    Grecmanová, H. a kol. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex, 2000. ISBN 80-85783-28-2.
                
 
            
                
                - 
                    GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP.. Olomouc Hanex, 2007. ISBN 80-85783-73-8.
                
 
            
                
                - 
                    HAUSENBLAS, O., KOŠŤÁLOVÁ, H. Co je E?U?R? Podrobněji k fázi evokace. Kritické listy, č. 22, s. 54?55.. 2006. 
                
 
            
                
                - 
                    PAŘÍZEK, V. Jak naučit žáky myslet. Praha: UK, PedF, 2000. ISBN 80-7290-006-4.
                
 
            
                
                - 
                    SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování: Osvědčené způsoby efektivního vyučování. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-124-X.
                
 
            
                
                - 
                    TOMKOVÁ, A. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: UK, PedF, 2007. ISBN 978-80-7290-315-3.
                
 
            
                
                - 
                    TONUCCI, F. Vyučovat nebo naučit?. Praha: UK, PedF, 1991. ISBN 80-901065-1-X.
                
 
            
         
         
         
     |