Předmět: Poruchy chování žáků

» Seznam fakult » FP » KPP
Název předmětu Poruchy chování žáků
Kód předmětu KPP/KPCHN
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Čechová Alena, Mgr. et Mgr.
  • Hubertová Lucie, Mgr. Ph.D.
  • Josífková Jitka, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Příčiny poruch chování (syndrom CAN, traumata z dětství, ADHD/ ADD, soc. znevýhodněné prostředí, vyloučené lokality, osobnostní charakteristika žáka) - Záškoláctví - Chování jako experiment (kouření, THC, užívání omamných a psychotropních látek) - Sexuálně rizikové chování - Agresivita (šikana, xenofobie, radikalismus) - Sdružování se, party, sekty - Učitel z pohledu týmu - Učitel z pohledu triangulace - Wellbeing učitele ? Možné dopady na žáka s poruchami chování (OSPOD, kurátorská činnost, SVP, diagnostický ústav, PPP, SPU, DD, DDŠ, EPCHO) ? Nácvikové metody pro učitele jako možnosti zmírnění a prevence vybraných poruch chování

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 12 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 4 hodiny za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 4 hodiny za semestr
  • Příprava na zápočet - 12 hodin za semestr
Výstupy z učení
Porozumět příčinám a projevům žákům s poruchami chování. Naučit se poznat, předcházet jim a efektivně s nimi pracovat ve školním prostředí. Student se seznámí s institucionálním prostředím v souvislosti se žákem s poruchami chování. Nedílnou součástí kurzu jsou praktické návody nabízející možnosti péče o duševní zdraví, péči pro učitele a jeho wllbeing.
Po splnění kurzu bude student schopen: 1. Porozumět obsahu předmětu Poruchy chování žáků 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu
Předpoklady
Student disponuje znalostmi z psychologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní prezentace samostatné práce studenta, Písemná práce

Požadavky na studenta: Aktivní účast alespoň 75% Prezentace Zakončení předmětu: Závěrečné kolokvium Vypracovaní a prezentace projektu na dané téma
Doporučená literatura
  • ARABI, S. Jak se bránit toxickým lidem, manipulátorům a sociopatům: příručka nejen pro vysoce citlivé lidi.. Praha: Grada, 2022. ISBN 978-80-271-3404-5.
  • FISCHER, S.; ŠKODA, J.; SVOBODA, Z. a ZILCHER, L. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální ; učebnice pro studenty učitelství ; Slavomil Fischer [et al.].. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
  • FRIEDLOVÁ, M. Muzikofiletické techniky v inkluzivní výuce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5750-5.
  • HUTYROVÁ, M., a kol. Děti a problémy v chování: etopedie v praxi. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1523-3.
  • JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Katalog podpůrných opatření: dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu specifických poruch učení a chování. Praha: Wolters Kluwer, 2023. ISBN 978-80-7676-625-9.
  • LAVER-BRADBURY, C.; THOMPSON, M. a WEEKS, A. Šest kroků ke zvládnutí ADHD: manuál pro rodiče i učitele. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1035-1.
  • MORÁVEK, T. Nebuď p*ča, aneb, Jak (ne)pracovat s dětmi: příběhy z ústavní péče.. Praha: Portál, 2023. ISBN 978-80-262-2049-7.
  • SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J. a ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vydání třetí.. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1557-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr