| Vyučující | 
    | 
            
                
                    Kovaříková Miroslava, PhDr. Ph.D.
                 | 
    | Obsah předmětu | 
    | 1. Neformální vzdělávání - výchovné a vzdělávací aspekty. Neformální vzdělávání a jeho význam a postavení v současné vzdělávací diskusi. Instituce neformálního vzdělávání a jejich výchovně-vzdělávací cíle.  2. Podmínky výchovné a vzdělávací práce v neformálním vzdělávání - vnitřní a vnější podmínky a jejich vliv na plánování a realizaci pedagogických aktivit v neformálním vzdělávání. Prostředky výchovné a vzdělávací práce v neformálním vzdělávání.  3. Využití alternativních výchovných a vzdělávacích koncepcí a přístupů v pedagogických aktivitách neformálního vzdělávání. 4. Vybrané obsahy neformálního vzdělávání: Kulturní a přírodní dědictví. Výchova občana v otevřené společnosti, Osobnostně-sociální výchova. Dramatická výchova. Literárně jazyková výchova. Estetický rozvoj dítěte. Informační výchova a digitální doba. 5. Badatelsky orientované vzdělávání, projektové metody v neformálním vzdělávání - koncepce, příklady dobré praxe. 6. Aktéři a vztahy v neformálním vzdělávání. Výchova-autorita-svobodný rozvoj jedince. Výchova a individualita dítěte. Výchova a společenství. Výchova a gender.   Pro kombinovanou formu: Poměr přímé výuky a samostudia odpovídá charakteru studijního předmětu a použitým výukovým metodám. V kombinované formě studia představuje přímá výuka formou blokových přednášek/cvičení/seminářů přibližně 30% výuky v prezenční formě studia, v nekontaktní části samostudia lze využít individuální elektronické konzultace (zejména e-mail, Skype apod.) a připravené e-learningové studijní opory.  Rozcestník na e-learningové opory k jednotlivým předmětům je umístěn na fakultním portálu: studuji.fp.tul.cz. Po přihlášení (formulář jako pro studenty DVPP, uživatelské jméno: akreditacni.komise, heslo: akreditace-FPTUL) je k dispozici v kategorii Rozcestník pro akreditace (viz https://elearning.fp.tul.cz/course/index.php?categoryid=178) pro každý program jeden kurz, v rámci něhož jsou umístěny přehledně odkazy na elektronické opory k jednotlivým předmětům. 
 
 | 
    | Studijní aktivity a metody výuky | 
    | Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce) 
                    
                
                    
                    Účast na výuce
                        - 28 hodin za semestr
                    Příprava na zkoušku
                        - 56 hodin za semestr
                    Domácí příprava na výuku
                        - 66 hodin za semestr
                     | 
    
    
        
        
            | Výstupy z učení | 
        
            | Předmět seznamuje studenty s vymezením pojmu výchovy, se základními výchovnými koncepty, se systémem výchovy, s procesy výchovy v kontextu interakce člověk- společnost/kultura - příroda. Po splnění kurzu bude student schopen: 1. Porozumět obsahu daného předmětu 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu 5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti
 
 | 
        
            | Předpoklady | 
        
            | Student disponuje základními znalostmi pedagogiky ze střední školy. 
 
 | 
        
            | Hodnoticí metody a kritéria | 
        
            | Ústní prezentace samostatné práce studenta, Písemná práce 
 K úspěšnému absolvování předmětu student splní: 1. aktivní účast na kurzu 2. aktivní vypracování všech zadaných úkolů 3. četba odborné literatury 4. vypracování odborné semestrální práce 5. úspěšné ověření poznatků získaných v kurzu, dosažení minimálních kritérií stanovených pro získání kreditu
 
 | 
    
    | Doporučená literatura | 
    | 
            
                
                
                    CARLGREN, F., KLINGBORG, A. Výchova ke svobodě: pedagogika Rudolfa Steinera: obrazy z mezinárodního hnutí waldorfských škol. Praha: Asociace waldorfských škol ČR, 2013. ISBN 978-80-905222-4-4.
                
                    HAVLÍČKOVÁ, D., ŽÁRSKÁ, K. Kompetence v neformálním vzdělávání. Praha: Národní institut dětí a mládeže Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.. 2012. ISBN 978-80-87449-18-9.
                
                    HELUS, Z. 2009.Dítě v osobnostním pojetí. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-628-5.. 
                
                    KASPEROVÁ, D. Neformální vzdělávání - příklady dobré praxe.. 2020. 
                
                    LUDWIG, H. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou: (praxe reformně pedagogické koncepce). Pardubice: Univerzita Pardubice, 2008. ISBN 978-80-7395-049-1.
                
                    POHNĚTALOVÁ, Y., VÁCLAVÍK, V. Alternativní edukační koncepce v současné pedagogické praxi. Hradec Králové: Gaudeamus.. 2014. ISBN 978-80-7435-501-1.
                
                    Průcha, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
                
                    PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
                
                    STROUHAL, M. Teorie výchovy. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4212-0.
                
                    Zelinková, O. Pomoz mi, abych to dokázal. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-071-5.
                 
 
 |