| Vyučující | 
    | 
            
                
                    Kovaříková Miroslava, PhDr. Ph.D.
                
                    Kultová Marta, Mgr.
                 | 
    | Obsah předmětu | 
    | 1. Úvod do teorie práva - vymezení základní právních pojmů, prameny práva, typy právní kultury, rozdělení práva, právní vztahy, subjekty právních vztahů 2. Úmluva o právech dítěte a její uplatnění ve školském zákoně 3. Ústava ČR, její části a význam pro občany ČR 4. Přehled oblastí, které řeší školský zákon  5. Školský zákon a vyhlášky se zaměřením na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných 6. Školský zákon a vyhlášky se zaměřením na poradenské služby školy a školská poradenská zařízení 7. Školský zákon a vyhlášky se zaměřením na zájmové vzdělávání 8. Bezpečnost a ochrana zdraví ve školách a školských zařízeních 9. Zákon o pedagogických pracovnících 10. Občanský zákoník - rodinné právo 11. Zákon o sociálně-právní ochraně dětí 12. Zákon o výkonu ústavní nebo ochranné výchovy a o preventivně výchovné péči 13. Zákon o soudnictví ve věcech mládeže 14. Úprava občanských sdružení podle nového občanského zákoníku  Pro kombinovanou formu: Poměr přímé výuky a samostudia odpovídá charakteru studijního předmětu a použitým výukovým metodám. V kombinované formě studia představuje přímá výuka formou blokových přednášek/cvičení/seminářů přibližně 25% výuky v prezenční formě studia, v nekontaktní části samostudia lze využít individuální elektronické konzultace (zejména e-mail, Skype apod.) a připravené e-learningové studijní opory.  Rozcestník na e-learningové opory k jednotlivým předmětům je umístěn na fakultním portálu: studuji.fp.tul.cz. Po přihlášení (formulář jako pro studenty DVPP, uživatelské jméno: akreditacni.komise, heslo: akreditace-FPTUL) je k dispozici v kategorii Rozcestník pro akreditace (viz https://elearning.fp.tul.cz/course/index.php?categoryid=178) pro každý program jeden kurz, v rámci něhož jsou umístěny přehledně odkazy na elektronické opory k jednotlivým předmětům. 
 
 | 
    | Studijní aktivity a metody výuky | 
    | Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce) 
                    
                
                    
                    Příprava na zápočet
                        - 14 hodin za semestr
                    Příprava na zkoušku
                        - 14 hodin za semestr
                    Účast na výuce
                        - 28 hodin za semestr
                    Domácí příprava na výuku
                        - 34 hodin za semestr
                     | 
    
    
        
        
            | Výstupy z učení | 
        
            | Studenti se naučí orientovat v základních právních normách v oblasti neformálního vzdělávání. Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna: 1. Porozumět obsahu předmětu Právní rámec  2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu 5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti
 
 | 
        
            | Předpoklady | 
        
            | Student disponujezákladními znalsotmi práva. 
 
 | 
        
            | Hodnoticí metody a kritéria | 
        
            | Analýza výkonů studenta 
 K úspěšnému absolvování předmětu student/ka splní: 1. aktivní účast na kurzu 2. aktivní vypracování všech zadaných úkolů 3. četba odborné literatury 4. vypracování odborné semestrální práce 5. úspěšné ověření poznatků získaných v kurzu, dosažení minimálních kritérií stanovených pro získání kreditu
 
 | 
    
    | Doporučená literatura | 
    | 
            
                
                
                    Sdělení č. 104/1991 Sb. federálního ministerstva zahraničních věcí o sjednání Úmluvy o právech dítěte.. 
                
                    Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, v platném znění. 
                
                    Vyhláška č. 64/2005 Sb., o evidenci úrazů dětí, žáků a studentů, v platném znění. 
                
                    Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních, v platném znění. 
                
                    Vyhláška č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání, v platném znění. 
                
                    Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a o preventivně výchovné péči, v platném znění. 
                
                    Zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, v platném znění. 
                
                    Zákon č. 2018/2003 Sb., o soudnictví ve věcech mládeže, v platném znění. 
                
                    Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně právní ochraně dětí, v platném znění. 
                
                    Zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon, v platném znění. 
                
                    Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, v platném znění. 
                
                    Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění. 
                
                    Zákony a vyhlášky jsou ke stažení v aktuálním znění na www.zakonyprolidi.cz. 
                
                    ELIÁŠ, K. et al. Občanské právo pro každého: Pohledem (nejen) tvůrců nového občanského zákoníku. 2., dopl. a aktualiz. vyd.. Praha: Wolters Kluwer, 2014. ISBN 78-80-7478-493-4.
                
                    SPIRIT, M. Úvod do studia práva. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5280-8.
                 
 
 |