| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Bosáková Veronika, Mgr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        1. Sdílený rozhovor ve dvojicích - sepsání otázek, souvisejících s přípravou a realizací projektu ve výuce. Společné třídění a strukturování otázek - vytvoření myšlenkové mapy. 2. Společná analýza ukázek (poslech, video). Skupinová analýza ukázek (textová dokumentace, ukázky produktů z realizovaných projektů, studijní skripta a literatura). Prezentace a diskuse. 3. Zobecnění požadavků k realizaci tematické a projektové výuky (vhodný výběr témat, stanovení cílů, úprava prostředí, vztahy, pomůcky, pravidla, způsob hodnocení). Možnosti efektivního propojení a kombinace obou uvedených metod. 4. Diskuse - typy projektů, zobecnění výhod, nevýhod, úskalí a možností jejich řešení. 5. Řízené plánování projektové výuky: Individuálně nebo v malé skupině vypracují studenti návrh na vlastní projekt. Seznámí se s pětistupňovou metodikou tvorby projektu. 6. Řízené plánování projektové výuky: Studenti vytvoří návrh opatření nutných k zajištění úspěšné přípravy a realizace projektu.  7. Prezentace návrhů projektů ve skupině, zhodnocení návrhů podle zadaných kritérií, sebereflexe účastníků.
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
        
            
                    
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 14 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zápočet
                        - 12 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 14 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 4 hodiny za semestr
                    
 
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 4 hodiny za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zápočet
                        - 4 hodiny za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Kurz je zaměřen na hledání charakteristiky a definice projektové výuky, na posouzení možností, výhod, nevýhod a úskalí její realizace.
                 
                Po splnění kurzu bude student schopen: 1. Porozumět obsahu předmětu Projektové vyučování 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Student disponuje základními znalostmi z pedagogiky, didaktiky a dějin pedagogiky.
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Prezentace skupinové práce, Ústní prezentace samostatné práce studenta, Písemná práce
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Účast na cvičeních, seminární práce.
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    BERAN, V. Učím s radostí: zkušenosti, lekce, projekty. Praha: Agentura Strom, 2003. ISBN 80-86106-09-8.
                
 
            
                
                - 
                    COUFALOVÁ, J. Projektové vyučování pro 1. stupeň základní školy: náměty pro učitele. Praha: Fortuna, 2006. ISBN 80-7168-958-0.
                
 
            
                
                - 
                    DÖMISCHOVÁ, I. Projektová výuka: moderní strategie vzdělávání v České republice a německy mluvících zemích. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2915-1.
                
 
            
                
                - 
                    DVOŘÁKOVÁ, M. Projektové vyučování v české škole: Vývoj, inspirace, současné problémy. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1620-9.
                
 
            
                
                - 
                    HYPLOVÁ, J. Využití projektového vyučování k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků základní školy. Ostrava: Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-919-3.
                
 
            
                
                - 
                    KAŠOVÁ, J. Škola trochu jinak: projektové vyučování v teorii i praxi. Kroměříž: IUVENTA, 1995. 
                
 
            
                
                - 
                    KRATOCHVÍLOVÁ, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4142-4.
                
 
            
                
                - 
                    SINGULE, F. Americká pragmatická pedagogika: John Dewey a jeho následovníci. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-20715-4.
                
 
            
                
                - 
                    TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.
                
 
            
         
         
         
     |