| Vyučující | 
    | 
            
                
                    Gillernová Ilona, doc. PhDr. CSc.
                
                    Šírová Eva, PhDr. Ph.D.
                
                    Čechová Alena, Mgr. et Mgr.
                 | 
    | Obsah předmětu | 
    | 1. Socializace dítěte v rodině - rodinné prostředí, výchovné interakce, styly výchovy rodičů a problematika jejich poznávání, výchovné působení a jeho vztah k projevům žáka ve škole. Úloha vrstevníků v socializaci jedince. Školní prostředí  jako výrazný socializační činitel. 2. Pojem učení, zákonitosti učení, druhy učení. Jedinec v procesu učení, proces učení a jeho řízení.  3. Pojetí zrání a učení dle J. Piageta. Koncept postupně rozvíjejícího vyučování: zóna nejbližšího vývoje (Vygotskij); kognitivní modifikovatelnost a zprostředkující učení (Feuerstein).  4. Psychologické zásady uplatňování diferencovaného a individualizovaného přístupu k žákům. Intelektové a mimointelektové příčiny neprospěchu u žáků, vnímaná akademická účinnost žáků a možnosti podpory jeho vzdělávacích strategií. Kognitivní styly a styly učení. Vlohy, schopnosti a dovednosti a možnosti jejich rozvíjení. 5. Psychologické aspekty hrových a zájmových činností, jejich význam pro rozvoj dítěte.Využití při vzdělávání a v pedagogické diagnostice. 6. Požadavky na osobnost a profesní dovednosti pedagogického pracovníka. Psychologie učitele. Výchovná autorita. Empatie, autenticita, kongruence, akceptace, respekt k osobnosti dítěte. 7. Styly učitelovy práce se třídou. Edukační interakce učitele a žáka. Psychosociální zátěž a stres v práci pedagogického pracovníka: možné příčiny a zdroje. Možnosti rozvoje profesních dovedností učitelů. Etika učitelské profese. 8. Sociální dovednosti ve škole a možnosti jejich rozvíjení u žáků i učitelů.  9. Diagnostika prováděná pedagogem - soudobé pojetí pedagogické a pedagogicko-psychologické diagnostiky, etické a právní otázky pedagogické a pedagogicko-psychologické diagnostiky. Vybrané metody pedagogické a pedagogicko-psychologické diagnostiky - tradiční přístup (rozhovor, pozorování, dotazník, testy) a dynamické testování. 
 
 | 
    | Studijní aktivity a metody výuky | 
    | Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming) 
                    
                
                    
                    Účast na výuce
                        - 28 hodin za semestr
                    Příprava na zápočet
                        - 14 hodin za semestr
                    Příprava na zkoušku
                        - 14 hodin za semestr
                    Domácí příprava na výuku
                        - 94 hodin za semestr
                     | 
    
    
        
        
            | Výstupy z učení | 
        
            | Předmět se zaměřuje na psychologické souvislosti edukačních procesů a vztahů v rodinném a školním prostředí, orientuje v psychologických aspektech vzdělávání a výchovy Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna: 1. Porozumět obsahu předmětu Psychologie vyučování a výchovy 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu 5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti
 
 | 
        
            | Předpoklady | 
        
            | Student disponuje znalsotmi z obecné a vývojové psychologie. 
 
 | 
        
            | Hodnoticí metody a kritéria | 
        
            | Kombinovaná zkouška 
 Zápočet student získá vypracování úkolů zadávaných v průběhu výuky (portfolio). Zkouška probíhá formou písemného testu znalostí a skupinové rozpravy nad vypracovanými úkoly.
 
 | 
    
    | Doporučená literatura | 
    | 
            
                
                
                    FONTANA, D., BALCAR. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-626-8.
                
                    HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času : současné trendy.. Praha, Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-473-1.
                
                    KREJČOVÁ, L., MERTIN, V., eds. Pedagogická intervence u žáků ZŠ. Praha: Wolters Kluwer, 2010. ISBN 978-80-7357-603-5.
                
                    Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
                
                    MERTIN, V., a kol. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer, 2012. ISBN 978-80-7357-679-0.
                
                    ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3341-8.
                
                    VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha, 2002. ISBN 80-246-0181-8.
                 
 
 |