Vyučující
|
-
Kacafírková Petra, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Emoční vývoj a specifika dospívání. Autenticita v roli učitele: Jak být opravdový a důvěryhodný? Sebezkušenost a práce s vlastními emocemi ve výuce. Techniky self-compassion, mindfulness a ACT pro zvýšení psychické pružnosti. Efektivní komunikace s dospívajícími: Aktivní naslouchání a zpětná vazba. Emoční inteligence u dospívajících: Podpora a rozvoj ve výuce. Sebereflexe a nastavování hranic: Prevence syndromu vyhoření Část obsahu bude zprostředkována formou online přednášek a samostatných úkolů. Seminární bloky budou soustředěny do intenzivních workshopů. Důraz bude kladen na samostudium, reflektivní psaní a praktické aplikace získaných dovedností.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace dovedností studentů, Cvičení
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Příprava na zápočet
- 4 hodiny za semestr
|
Výstupy z učení
|
Psychologie dospívání: Emoce, autenticita a komunikace ve vztahu s teenagery. Cílem předmětu je poskytnout studentům hlubší porozumění emocionálnímu prožívání dospívajících a rozvinout dovednosti potřebné pro efektivní komunikaci a budování. Kurz klade důraz na sebezkušenostní aktivity, podporu autenticity v učitelské roli a rozvoj technik self-compassion, mindfulness a vybraných přístupů z terapie přijetí a odhodlání (ACT). Cílem je také rozvoj psychické pružnosti, tedy schopnosti jednat v souladu se svými hodnotami i v náročných situacích. Studenti se naučí rozpoznávat a regulovat své vlastní emoční reakce, lépe chápat emoční projevy dospívajících a rozvíjet prostředí vzájemného respektu a spolupráce ve třídě.
Po absolvování předmětu budou studenti schopni: Lépe porozumět emočnímu prožívání dospívajících a jejich specifickým potřebám. Efektivně komunikovat s dospívajícími a budovat s nimi vztah založený na důvěře. Rozpoznávat a regulovat vlastní emoční reakce ve výuce. Aplikovat techniky mindfulness a self-compassion ve stresových situacích. Vytvářet bezpečné a podporující prostředí pro emocionální rozvoj žáků.
|
Předpoklady
|
Předmět je určen pro studenty magisterského studijního programu pedagogických oborů. Předpokládá se základní znalost obecné a vývojové psychologie. Předmět může být studován samostatně a nenavazuje na žádný jiný předmět.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Prezentace nabytých zkušeností prostřednictvím portfolia
Aktivní účast na seminářích. Pravidelné vedení reflexivního deníku. Závěrečná reflexe v podobě eseje nebo krátkého projektu zaměřeného na integraci získaných dovedností do praxe.
|
Doporučená literatura
|
-
Goleman, D. Emotional intelligence: Why it can matter more than IQ. Bantam Books, 1995. ISBN 9780553840070.
-
Kabat-Zinn, J. Život samá pohroma: jak čelit stresu, nemoci a bolesti pomocí moudrosti těla a mysli (Libor VÁLEK (překladatel). Jan Melvil Publishing, 2016. ISBN 9788075550125.
-
Neff, K. Sebesoucit: přestaňte se obviňovat a buďte k sobě laskavější (Lenka ADAMCOVÁ (překladatel). Maitrea, 2023. ISBN 9788075006677.
-
Siegel, D. J. The whole-brain child: 12 revolutionary strategies to nurture your child's developing mind. Delacorte Press. 2011.
|