Předmět: Psychologie dospívaní

» Seznam fakult » FP » KPP
Název předmětu Psychologie dospívaní
Kód předmětu KPP/KSDON
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kacafírková Petra, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Emoční vývoj a specifika dospívání. Autenticita v roli učitele: Jak být opravdový a důvěryhodný? Sebezkušenost a práce s vlastními emocemi ve výuce. Techniky self-compassion, mindfulness a ACT pro zvýšení psychické pružnosti. Efektivní komunikace s dospívajícími: Aktivní naslouchání a zpětná vazba. Emoční inteligence u dospívajících: Podpora a rozvoj ve výuce. Sebereflexe a nastavování hranic: Prevence syndromu vyhoření Část obsahu bude zprostředkována formou online přednášek a samostatných úkolů. Seminární bloky budou soustředěny do intenzivních workshopů. Důraz bude kladen na samostudium, reflektivní psaní a praktické aplikace získaných dovedností.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace dovedností studentů, Cvičení
  • Domácí příprava na výuku - 12 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 4 hodiny za semestr
  • Příprava na zápočet - 4 hodiny za semestr
Výstupy z učení
Psychologie dospívání: Emoce, autenticita a komunikace ve vztahu s teenagery. Cílem předmětu je poskytnout studentům hlubší porozumění emocionálnímu prožívání dospívajících a rozvinout dovednosti potřebné pro efektivní komunikaci a budování. Kurz klade důraz na sebezkušenostní aktivity, podporu autenticity v učitelské roli a rozvoj technik self-compassion, mindfulness a vybraných přístupů z terapie přijetí a odhodlání (ACT). Cílem je také rozvoj psychické pružnosti, tedy schopnosti jednat v souladu se svými hodnotami i v náročných situacích. Studenti se naučí rozpoznávat a regulovat své vlastní emoční reakce, lépe chápat emoční projevy dospívajících a rozvíjet prostředí vzájemného respektu a spolupráce ve třídě.
Po absolvování předmětu budou studenti schopni: Lépe porozumět emočnímu prožívání dospívajících a jejich specifickým potřebám. Efektivně komunikovat s dospívajícími a budovat s nimi vztah založený na důvěře. Rozpoznávat a regulovat vlastní emoční reakce ve výuce. Aplikovat techniky mindfulness a self-compassion ve stresových situacích. Vytvářet bezpečné a podporující prostředí pro emocionální rozvoj žáků.
Předpoklady
Předmět je určen pro studenty magisterského studijního programu pedagogických oborů. Předpokládá se základní znalost obecné a vývojové psychologie. Předmět může být studován samostatně a nenavazuje na žádný jiný předmět.

Hodnoticí metody a kritéria
Prezentace nabytých zkušeností prostřednictvím portfolia

Aktivní účast na seminářích. Pravidelné vedení reflexivního deníku. Závěrečná reflexe v podobě eseje nebo krátkého projektu zaměřeného na integraci získaných dovedností do praxe.
Doporučená literatura
  • Goleman, D. Emotional intelligence: Why it can matter more than IQ. Bantam Books, 1995. ISBN 9780553840070.
  • Kabat-Zinn, J. Život samá pohroma: jak čelit stresu, nemoci a bolesti pomocí moudrosti těla a mysli (Libor VÁLEK (překladatel). Jan Melvil Publishing, 2016. ISBN 9788075550125.
  • Neff, K. Sebesoucit: přestaňte se obviňovat a buďte k sobě laskavější (Lenka ADAMCOVÁ (překladatel). Maitrea, 2023. ISBN 9788075006677.
  • Siegel, D. J. The whole-brain child: 12 revolutionary strategies to nurture your child's developing mind. Delacorte Press. 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr