| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Kacafírková Petra, PhDr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Emoční vývoj a specifika dospívání. Autenticita v roli učitele: Jak být opravdový a důvěryhodný? Sebezkušenost a práce s vlastními emocemi ve výuce. Techniky self-compassion, mindfulness a ACT pro zvýšení psychické pružnosti. Efektivní komunikace s dospívajícími: Aktivní naslouchání a zpětná vazba. Emoční inteligence u dospívajících: Podpora a rozvoj ve výuce. Sebereflexe a nastavování hranic: Prevence syndromu vyhoření  Část obsahu bude zprostředkována formou online přednášek a samostatných úkolů. Seminární bloky budou soustředěny do intenzivních workshopů. Důraz bude kladen na samostudium, reflektivní psaní a praktické aplikace získaných dovedností. 
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace dovedností studentů, Cvičení
        
            
                    
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 12 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 4 hodiny za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zápočet
                        - 4 hodiny za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Psychologie dospívání: Emoce, autenticita a komunikace ve vztahu s teenagery. Cílem předmětu je poskytnout studentům hlubší porozumění emocionálnímu prožívání dospívajících a rozvinout dovednosti potřebné pro efektivní komunikaci a budování. Kurz klade důraz na sebezkušenostní aktivity, podporu autenticity v učitelské roli a rozvoj technik self-compassion, mindfulness a vybraných přístupů z terapie přijetí a odhodlání (ACT). Cílem je také rozvoj psychické pružnosti, tedy schopnosti jednat v souladu se svými hodnotami i v náročných situacích. Studenti se naučí rozpoznávat a regulovat své vlastní emoční reakce, lépe chápat emoční projevy dospívajících a rozvíjet prostředí vzájemného respektu a spolupráce ve třídě.
                 
                Po absolvování předmětu budou studenti schopni:  Lépe porozumět emočnímu prožívání dospívajících a jejich specifickým potřebám. Efektivně komunikovat s dospívajícími a budovat s nimi vztah založený na důvěře. Rozpoznávat a regulovat vlastní emoční reakce ve výuce. Aplikovat techniky mindfulness a self-compassion ve stresových situacích. Vytvářet bezpečné a podporující prostředí pro emocionální rozvoj žáků. 
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Předmět je určen pro studenty magisterského studijního programu pedagogických oborů. Předpokládá se základní znalost obecné a vývojové psychologie. Předmět může být studován samostatně a nenavazuje na žádný jiný předmět.
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Prezentace nabytých zkušeností prostřednictvím portfolia
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Aktivní účast na seminářích. Pravidelné vedení reflexivního deníku. Závěrečná reflexe v podobě eseje nebo krátkého projektu zaměřeného na integraci získaných dovedností do praxe. 
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Goleman, D. Emotional intelligence: Why it can matter more than IQ. Bantam Books, 1995. ISBN 9780553840070.
                
 
            
                
                - 
                    Kabat-Zinn, J. Život samá pohroma: jak čelit stresu, nemoci a bolesti pomocí moudrosti těla a mysli (Libor VÁLEK (překladatel). Jan Melvil Publishing, 2016. ISBN 9788075550125.
                
 
            
                
                - 
                    Neff, K. Sebesoucit: přestaňte se obviňovat a buďte k sobě laskavější (Lenka ADAMCOVÁ (překladatel). Maitrea, 2023. ISBN 9788075006677.
                
 
            
                
                - 
                    Siegel, D. J. The whole-brain child: 12 revolutionary strategies to nurture your child's developing mind. Delacorte Press. 2011.
                
 
            
         
         
         
     |