| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Kasper Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Modul uvádí studenty do problematiky evropské dimenze ve vzdělávání, seznamuje se základními evropskými institucemi  a vede ke kritickému zamyšlení nad historickými i aktuálními souvislostmi soužití evropských národů. Semináře si kladou za cíl pěstování pozitivních postojů v oblasti tolerance, otevřeného jednání, spolupráce a zodpovědnosti v problematice evropanství  tak, aby studenti ve své budoucí pedagogické činnosti rozvíjeli u žáků vědomí evropské identity při respektování identity národní. Evropa, evropanství a evropské instituce (evropské kulturní hodnoty, evropanství a česká národní tradice, procesy sjednocení Evropy a evropské instituce).                                                                                                                                                                                                    2. Setkávání národního a evropského v životě jedince a školy (překonávání národních kulturních tradic v evropském kontextu, naše vztahy s evropskými zeměmi, region - stát - Evropa).                                                                                                                                                   3. Evropa a vzdělávání (Evropan jako cíl vzdělávání, programy evropské mobility).                                                                                                                                                                          4. Měnící se role  a struktura rodiny v evropských zemích.                                                                                                                                                                                           5. Evropská výchova a škola ( výchova k toleranci a otevřenosti jako základ evropské výchovy).                                                                                                                                                                                   6. Obraz Evropy v představách žáků - studentský projekt (analýza vzdělávacích obsahů z pohledu kritéria evropského vzdělání, analýza obsahu učiva na základě kritérií evropské dimenze).                                                                                                                                                        7. Příprava a realizace externího semináře - návštěva české a německé "evropské školy" v euroregionu.
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
        
            
                    
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 28 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zápočet
                        - 14 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 18 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Předmět se zabývá výchovou k myšlení v evropských a globálních souvislostech. 
                 
                Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna: 1. Porozumět obsahu předmětu Výchova k myšlení v evropských souvislostech 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu 5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Student disponuje základními znalostmi z pedagogiky.  
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Analýza výkonů studenta
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 - aktivní účast na kurzu - aktivní vypracování všech zadaných úkolů - četba odborné literatury
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    MITTER, W.; KOPP, B. European Curriculum: Reality or Dream? In WINTHER-JENSEN, T. (ed.) Challenges to European Education. Cultural Values, National Identities, and Global Responsibilities. Bern : Lang, 1996, s. 295-312.. 
                
 
            
                
                - 
                    OELKERS, J. Wie man Schule entwickelt. Basel : Beltz Verlag, 2003, ISBN 340/22141X.                                        Basel : Beltz Verlag, 2003, ISBN 340/22141X.. 
                
 
            
                
                - 
                    WALTEROVÁ, E. a kol. Objevujeme Evropu. Praha 1997.. 
                
 
            
                
                - 
                    WALTEROVÁ, E.; JEŽKOVÁ, V. Vzdělávání v zemích Evropské unie. Praha : PF UK, 1997. ISBN 80-86039-19-6.. 
                
 
            
         
         
         
     |