Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Vývoj a vymezení EVVO. 2. EVVO v České republice. Střediska ekologické výchovy a jejich programy pro MŠ. 3. Strategie rozvíjení vztahu k přírodě. 4. Cornellův model plynulého učení a jeho aplikace v programech EVVO. 5. Lesní MŠ. Program Ekoškola pro MŠ. 6. Zásady pro vytváření programu EVVO.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 18 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje studenty s vývojem a cíli environmentální výchovy. Podrobněji se zaměřuje na problematiku rozvíjení environmentální senzitivity u malých dětí. Studenti se seznámí s nabídkou programů středisek ekologické výchovy v rámci sítě MRKVIČKA, vyzkouší si Cornellův model plynulého učení a navrhnou vlastní program environmentální výchovy.
Po splnění kurzu bude student schopen: 1. Porozumět obsahu předmětu Environmentální výchova 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu 5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti
|
Předpoklady
|
Student má základní znalosti z pedagogiky a psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Ústní prezentace samostatné práce studenta, Písemná práce
K úspěšnému absolvování předmětu student splní: 1. aktivní účast na kurzu 2. aktivní vypracování všech zadaných úkolů 3. četba odborné literatury 4. vypracování odborné semestrální práce 5. úspěšné ověření poznatků získaných v kurzu, dosažení minimálních kritérií stanovených pro získání kreditu
|
Doporučená literatura
|
-
Cornell, J. Objevujeme přírodu. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0145-8.
-
Leblová, E. Environmentální výchova v mateřské škole. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0094-9.
-
Vosáhlíková, T., a kol. Ekoškolky a lesní mateřské školy: praktický manuál pro aktivní rodiče, pedagogy a zřizovatele mateřských škol. Praha: Ministerstvo životního prostředí. ISBN 978-80-7212-593-7.
|