Vyučující
|
-
Kasperová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Filozofie pedagogického systému M. Montessori. 2. Pojetí dítěte v pedagogice M. Montessori. 3. Výchovná praxe pedagogiky M. Montessori. 4. Význam didaktického materiálu v montessoriovském školství. 5. Kosmická výchova u M. Montessoriové. 6. Praxe vybraných školských zařízení pracujících dle zásad pedagogiky M. Montessoriové.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 32 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět uvádí studenty do problematiky pedagogického systému Marie Montessoriové jako příklad alternativní vzdělávací koncepce s širokým využitím pro učitele v mateřské škole. Předmět seznamuje posluchače nejen s teoretickými východisky a principy montessoriovské pedagogiky, ale i se současnou podobou pedagogické montessoriovské praxe na základě spolupráce s Mateřskou školou Montessori v Jablonci nad Nisou a Základní školou Montessori v Jablonci nad Nisou.
Po splnění kurzu bude student schopen: 1. Porozumět obsahu předmětu Montessori pedagogika 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu 5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti
|
Předpoklady
|
Student disponuje zákaldními znalostmi z obecné pedagogiky a dějin pedagogiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Písemná práce
K úspěšnému absolvování předmětu student splní: 1. aktivní účast na kurzu 2. aktivní vypracování všech zadaných úkolů 3. četba odborné literatury 4. vypracování odborné semestrální práce 5. úspěšné ověření poznatků získaných v kurzu, dosažení minimálních kritérií stanovených pro získání kreditu
|
Doporučená literatura
|
-
Montessori, M. Objevování dítěte. Praha: Nakladatelství světových pedagogických směrů, 2001. ISBN 80-86189-01-5.
-
Montessori, M. Tajuplné dětství. Praha: Nakladatelství světových pedagogických směrů, 1998. ISBN 80-86189-00-7.
-
Průcha, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
-
Rýdl, K. Alternativní pedagogická hnutí v současné společnosti. Brno: Zeman Marek, 1994. ISBN 80-900035-8-3.
-
Zelinková, O. Pomoz mi, abych to dokázal. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-071-5.
|