Vyučující
|
-
Kiryková Simona, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Hubertová Lucie, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení pojmu sociální znevýhodnění. Rodiny s nízkým socioekonomickým postavením. Rodiny s odlišným sociokulturním postavením. Rodiny azylantů. Problematika dětí cizinců ze třetích zemí v ČR (Mongolsko, Vietnam, Kazachstán, Ukrajina). Rodiny ohrožené sociálně-patologickými jevy - gamblerství, prostituce, závislosti na psychoaktivních látkách. Děti procházející ústavní výchovou. 2. Základní znaky psychického vývoje dětí se sociálním znevýhodněním. Deficity v oblasti vývoje kognitivního, emocionálního, sociálního. Možnosti identifikace těchto deficitů učitelem, spolupráce s pedagogicko-psychologickou poradnou, dětským lékařem. 3. Základní principy komunikace se zákonnými zástupci a rodinou dětí se sociálním znevýhodněním. Význam pravidelné komunikace, spolupráce s OSPOD a dalšími institucemi pověřenými sociálně-právní ochranou dětí. Spolupráce s neziskovými organizacemi poskytujícími sociální služby a poradenství pro rodiny sociálně znevýhodněné. 4. Problematika CAN (syndrom týraného, zneužívaného, zanedbávaného dítěte), identifikace dítěte se syndromem CAN a včasná intervence ve prospěch dítěte v souladu s legislativou.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Pozorování
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován tak, aby student: a) se orientoval v širším sociálním kontextu problematiky dětí se sociálním znevýhodněním (děti z rodin s nízkým socioekonomickým postavením, odlišným sociokulturním postavením, ohrožené sociálně-patologickými vlivy, děti azylantů, děti v ústavní péči), b) byl schopen identifikovat děti se sociálním znevýhodněním v předškolním vzdělávání a jejich vzdělávací potřeby, c) osvojil si základní principy efektivní komunikace se zákonnými zástupci (rodina, pěstouni, orgány péče o dítě, pracovníci ústavní péče) dětí se sociálním znevýhodněním, d) rozuměl významu mezioborové spolupráce učitele a dalších institucí u dětí se sociálním znevýhodněním, zejména s organizacemi pověřenými sociálně-právní ochranou dětí.
Po splnění kurzu bude student schopen: 1. Porozumět obsahu předmětu Práce se sociokulturní odlišností v předškolní výchově 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu 5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti
|
Předpoklady
|
Student disponuje znalostmi z psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Anamnestická metoda, Písemná práce
80% prezence na výuce, student naváže spolupráci s neziskovou organizací podporující rodiny sociálně znevýhodněné - výstupem bude seminární práce obsahující kazuistiku vybrané klientské rodiny s předškolním dítětem.
|
Doporučená literatura
|
-
kol. autorů. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: Meta, 2011. ISBN 978-80-254-9175-1.
-
MATĚJČEK, Z., KLÉGROVÁ, J. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0000-0.
-
Navrátil, P., a kol. Romové v české společnosti. Praha: Portál. ISBN 80-7178-741-8.
-
PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-7367-709-1.
|