Vyučující
|
-
Urbánek Petr, doc. PaedDr. Dr.
|
Obsah předmětu
|
1. Cíle, smysl a zvláštnosti pedagogického výzkumu. 2. Pozorování jako klíčová explorativní metoda pedagogických výzkumů. 3. Dotazování jako druh komunikace v pedagogickém výzkumu. 4. Testování. Způsoby testování. Využití psychometrie (úroveň myšlení, inteligence), sociometrie. 5. Experimentování. 6. Kvantitativní a kvalitativní pedagogický výzkum. 7. Metodologické otázky a problémy pedagogického výzkumu. Pro kombinovanou formu studia je povinné úspěšné prostudování a vypracování úkolů z elektronické opory.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 18 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět se zabývá pedagogickým výzkumem.
Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna: 1. Porozumět obsahu předmětu Metodologie pedagogického výzkumu 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v návrhu a realizaci projektu výzkumu ve školním kontextu 4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu 5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti
|
Předpoklady
|
Studnet disponuje znalsotmi z obecné pedagogiky, didaktiky a psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
K úspěšnému absolvování předmětu student/ka splní: 1. aktivní účast na kurzu 2. aktivní vypracování všech zadaných úkolů 3. četba odborné literatury 4. vypracování odborné semestrální práce 5. úspěšné ověření poznatků získaných v kurzu, dosažení minimálních kritérií stanovených pro získání kreditu
|
Doporučená literatura
|
-
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000..
-
GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno : Paido 1996..
-
HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: UK, 1999..
-
Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada 2007. (ISBN 978-80-247-1369-4).
-
KUČERA, M. Školní etnografie. Přehled problematiky. Studia pedagogica 8. Praha : PedF UK 1992..
-
PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Karolinum, Praha, 1998..
-
PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace. Brno : MU, CDVU 1996..
-
PRŮCHA, J. Pedagogický výzkum a vzdělávací politika. Vytváření mostů. Praha : ÚIV 1997..
-
Průcha, J. Vzdělávání a školství ve světě. Praha : Portál 1999..
-
Švaříček, R., Šeďová, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál 2007. (ISBN 978-80-7367-313-0).
-
URBÁNEK, P. Vzdělávací politika a pedagogický výzkum. Liberec : TU 2004..
-
VOMÁČKA, J. Teorie vědy. Liberec : TU 2000..
|