Vyučující
|
-
Hubertová Lucie, Mgr. Ph.D.
-
Hoppan Klára, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Vymezení speciálních vzdělávacích potřeb dětí v předškolní výchově - tělesné postižení, smyslové postižení, mentální postižení, vady řeči, poruchy autistického spektra, souběžné postižení více vadami, dítě dlouhodobě nemocné, dítě z odlišného sociokulturního prostředí, dítě z prostředí s nízkou sociokulturní úrovní, dítě cizinec, dítě procházející ústavní výchovou, dítě ohrožené sociálně patologickými jevy ve svém okolí. Speciální vzdělávací potřeby dítěte jako významný faktor ovlivňující rozvoj dítěte v předškolní výchově. Spolupráce mateřské školy se zdravotními, sociálními a školskými poradenskými zařízeními pří péči o dítě se speciálními vzdělávacími potřebami - praktický lékař pro děti a dorost, dětský psychiatr, dětský neurolog, sociální pracovník, etoped, psycholog, speciální pedagog, logoped atd. Zajišťování péče dětem zanedbávaným, zneužívaným a týraným - sociálně-právní ochrana dětí, Policie ČR atd. Podpora komplexního rozvoje dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole - podpůrná opatření, inkluze, plán pedagogické podpory, individuální vzdělávací plán, asistent pedagoga, osobní asistent. Spolupráce mateřské školy s rodinou dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami při jeho komplexním rozvoji - formy a metody spolupráce, zaangažovanost rodiny a dítěte na výchovně-vzdělávacím procesu v předškolní výchově, psychologická podpora dospělým členům rodiny pečujících o postižené dítě. Systém školských poradenských služeb v České republice - pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum, středisko výchovné péče, školní poradenské pracoviště. Systém speciálního školství v předškolní výchově v České republice - hlavní vzdělávací proud, speciální mateřské školy, mateřské školy při zdravotních zařízeních, odlišnosti rámcových vzdělávacích programů a způsobů péče o děti se speciálními vzdělávacími potřebami v těchto zařízeních.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Demonstrace dovedností studentů
- Příprava na zkoušku
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 34 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje studenty s problematikou péče o děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole.
Po splnění kurzu bude student schopen: porozumět obsahu daného předmětu kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu
|
Předpoklady
|
Znalosti z oblasti pedagogiky, psychologie, pedagogicko-psychologické diagnostiky a didaktiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška, Ústní prezentace samostatné práce studenta
Aktivní účast na cvičeních. Vypracování všech zadaných úkolů. Četba odborné literatury.
|
Doporučená literatura
|
-
BARTOŇOVÁ, M., et al. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-237-6.
-
Bartoňová, M., et al. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6044-9.
-
Běhounková, L., Havrdová, E., Syslová, Z. Význam včasné intervence v raném vývoji dítěte. Praha: Centrum pro veřejnou politiku, 2011. ISBN 978-80-260-0641-1.
-
Langmeier, J., Matějček, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.
-
LECHTA, V., ed. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
-
MATĚJČEK, Z., KLÉGROVÁ, J. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0000-0.
-
MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany: H & H, 2001. ISBN 80-86022-92-7.
-
Michalová, Z., Pešatová, I. Podpora osobnostní a sociální výchovy v inkluzivním vzdělávání. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2012. ISBN 978-80-7372-838-0.
-
PACHOLÍK, V., et al. Specifika edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřských školách. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2015. ISBN 978-80-7454-566-5.
-
ZELINKOVÁ, O. Dyslexie v předškolním věku?. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-321-5.
|