Vyučující
|
-
Kasper Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní metodologická východiska vědeckého poznání v pedagogice. Předmět vědeckého výzkumu v pedagogice, specifikum pedagogického výzkumného pole. 2. Základní výzkum, aplikovaný výzkum, akční výzkum: jejich smysl, konsekvence, práce s daty, výstupy. 3. Odlišná paradigmata kvantitativních a kvalitativních výzkumných přístupů ve vědách o výchově. 4. Vybrané výzkumné metody a techniky se zaměřením ke kvantitativnímu pojetí výzkumu (pozorování, dotazník, rozhovor; problematika konstrukce výzkumného nástroje). 5. Problematika smíšeného výzkumu - možnosti, výhody využití, problémy, rizika. 6. Výzkumný projekt v diplomové práci (cíle výzkumu, výzkumný problém, výzkumný soubor, sběr, interpretace a prezentace dat, odborný text). 7. Možnosti získávání výzkumných dat, výzkumné nálezy, mezinárodní šetření, časopisecké prameny, ročenky, databáze. 8. Etika v pedagogickém výzkumu a její specifika.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět uvádí studenty do základních témat pedagogického výzkumu s akcentem na výzkumná specifika obsahového pole věd o výchově.
Po splnění kurzu bude student schopen: 1. Porozumět obsahu předmětu Metodologie pedagogického výzkumu 1 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v praxi
|
Předpoklady
|
Student disponuje základními metodologickými znalostmi.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná práce, Test
Aktivní účast na výuce, vypracování semestrální práce (analýza publikované výzkumné zprávy, tematická rešerše k výzkumu), písemný test.
|
Doporučená literatura
|
-
BENČO, J. Metodológia vedeckého výskumu. Bratislava. IRIS, 2001. ISBN 80-89018-27-0.
-
DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: UK, Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1966-8.
-
GAVORA, P. Akí sú moji žiaci?: pedagogická diagnostika žiaka. Nitra: Enigma, 2010. ISBN 978-80-89132-91-1.
-
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
-
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
-
PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1916-3.
-
PRŮCHA, J., ed. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
-
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
-
SKUTIL, M., a kol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
-
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K., a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
-
ŠVEC, Š., a kol. Metodologie věd o výchově: kvantitativně-scientistické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-192-8.
-
VOMÁČKA, J. Teorie vědy. Liberec: Technická univerzita, Pedagogická fakulta, 2000. ISBN 80-7083-407-2.
|