Vyučující
|
-
Novotová Jitka, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
V rámci závěrečného praktického předmětu si student po dohodě a v souladu s požadavky a pravidly volí zařízení, kde bude v třítýdenním souvislém bloku samostatně vést vybranou / přidělenou skupinu a řídit výchovně vzdělávací aktivity. Počítá se s tím, že student se výběrem již orientuje k profilujícímu výchovnému tématu. Těžiště supervize této aktivity spočívá na vedení výchovného zařízení, které vypracuje písemné hodnocení činnosti studenta. Souběžnou součástí této závěrečné praxe je seminář (Seminář k odborné výchovné praxi 4), tentokrát koncipován jako kolokviální akt analýzy, reflexe a evaluace studentem realizovaných aktivit. Student si vede pedagogický deník jako podklad pro finalizaci závěrečného portfolia praktické přípravy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Demonstrace dovedností studentů
- Účast na výuce
- 120 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět navazuje na předchozí praktické aktivity a v obsahové i metodické rovině graduje jak rozsahem, tak komplexností aktivit. Od předchozí praktické zkušenosti prvních vlastních pokusů se těžiště praktických aktivit přenáší na souvislý blok samostatně prováděných projektových, organizačních, realizačních a evaluačních činností, tedy komplexně pojatého plánování, organizování a vedení výchovné činnosti.
Po splnění kurzu bude student schopen: 1. Porozumět obsahu předmětu Odborná výchovná praxe 4 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci portfolia 4. Využít získané poznatky a dovednosti v praxi
|
Předpoklady
|
Student má znalosti v oblasti pedagogiky a psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Prezentace nabytých zkušeností prostřednictvím portfolia, Hospitace
Analýza a hodnocení praktických výkonů studenta, hodnocení pedagogického deníku.
|
Doporučená literatura
|
-
BROŽOVÁ DOUBKOVÁ, A., THELENOVÁ, K. Odborná praxe a supervize. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2010. ISBN 978-80-7372-687-4.
-
ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-412-X.
-
ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-808-7.
-
LUKÁŠOVÁ, H., SVATOŠ, T., MAJERČÍKOVÁ, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství: příspěvek k autoregulaci profesního učení a seberozvoje. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2014. ISBN 978-80-7454-465-1.
-
NELEŠOVSKÁ, A., SVOBODOVÁ, J. Pedagogická praxe. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. ISBN 80-244-0171-1.
-
ŠIMONÍK, O. Pedagogická praxe. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-86633-30-6.
-
TVRZOVÁ, I. Praxe realizovaná při studiu oboru pedagogika. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2002.
-
WERNEROVÁ, J., et al. Informace o pedagogických praxích. Liberec: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci, 2008.
|