| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Kasper Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
                
 
            
                - 
                    Kasperová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        1. Zrod reformní pedagogiky.  2. Reformní pedagogika - východiska, koncepty. 3.  Alternativní školství. 4. Waldorfská pedagogika. 5. Montessori pedagogika. 6. Jenský plán. 7. Pragmatická pedagogika. J. Dewey, W. Killpatrick. 
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
        
            
                    
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 28 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zápočet
                        - 14 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 18 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Předmět seznamuje studenty s východisky alternativních vzdělávacích koncepcí.
                 
                Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna: 1. Porozumět obsahu předmětu Alternativní vzdělávací koncepty 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu 5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti 
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Student disponuje znalostmi z obecné pedagogiky a didaktiky.
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Analýza výkonů studenta
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 K úspěšnému absolvování předmětu student/ka splní: 1. aktivní účast na kurzu 2. aktivní vypracování všech zadaných úkolů 3. četba odborné literatury 4. vypracování odborné semestrální práce 5. úspěšné ověření poznatků získaných v kurzu, dosažení minimálních kritérií stanovených pro získání kreditu 
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha : Grada, 2008.. 
                
 
            
                
                - 
                    MONTESSORI, M. Tajuplné dětství. Praha 1998.. 
                
 
            
                
                - 
                    PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2001.. 
                
 
            
                
                - 
                    RÝDL K. Alternativní hnutí v současné společnosti. Brno 1994.. 
                
 
            
                
                - 
                    RÝDL K. Peter Petersen a pedagogika jenského plánu. Praha : ISV, 2001.. 
                
 
            
                
                - 
                    SINGULE, F. Pedagogické směry 20. století v kapitalistických zemích. Praha : SPN, 1988.. 
                
 
            
                
                - 
                    STEINER, R. Filosofie svobody. Praha : Baltazar, 1991.. 
                
 
            
                
                - 
                    ZELINKOVÁ, O. Pomoz mi, abych to dokázal : pedagogika M. Montessoriové a její metody dnes. Praha : Portál, 1997.. 
                
 
            
         
         
         
     |