Vyučující
|
-
Kasperová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět seznamuje s historickým pohledem na cíle, procesy a metody výchovy v širších sociologicko-pedagogických souvislostech. V popředí stojí otázky humanity výchovy, svobody a autority ve výchově, role rozumu a smyslů v historické reflexi o výchově, koncepty pokroku a výchovy a v neposlední řadě otázka reformy výchovy jako reformy společnosti. 1. Výchova a humanita - Jan Amos Komenský a výchova jako náprava společnosti. Koncepce slovně názorného vyučování a její využití v neformálním vzdělávání. 2. Výchova a emancipace individua - osvícenská pedagogika v Anglii (John Locke) a Francii (Jean Jacques Rousseau). Princip autority a svobody ve výchově. Koncepty svobodné výchovy v neformálním vzdělávání. 3. Výchova, vzdělávání a moderní (národní) stát. Filantropisté a význam tzv. industriální výchovy, užitečnosti a utilitarismu ve výchově a vzdělávání. 4. Výchova, vzdělání a didaktický systém. Výchovné vyučování na příkladu J. F. Herbarta. 5. Výchova a pokrok. Pozitivismus a výchova - H. Spencer, G. A. Lindner, J. Úlehla. Experiment a pedagogika. Experimentální pedagogika. Kvantitativní metody v pedagogice. Testování a výchova a učení. 6. Čin a výchova - americká pragmatická výchova a americký progresivismus (John Dewey). Společnost a výchova. Výchova k demokracii. 7. Výchova jako věda filozofická či empirická. Experimentální pedagogika a střet o pojetí pedagogiky na přelomu 19. a 20. století. 8. Volná výchova, reformní pedagogika začátku 20. století - východiska, koncepce, diskursy. 9. Výchovné koncepce 20. století uplatňované v neformální výchově. Pro kombinovanou foormu: Poměr přímé výuky a samostudia odpovídá charakteru studijního předmětu a použitým výukovým metodám. V kombinované formě studia představuje přímá výuka formou blokových přednášek/cvičení/seminářů přibližně 30% výuky v prezenční formě studia, v nekontaktní části samostudia lze využít individuální elektronické konzultace (zejména e-mail, Skype apod.) a připravené e-learningové studijní opory. Rozcestník na e-learningové opory k jednotlivým předmětům je umístěn na fakultním portálu: studuji.fp.tul.cz. Po přihlášení (formulář jako pro studenty DVPP, uživatelské jméno: akreditacni.komise, heslo: akreditace-FPTUL) je k dispozici v kategorii Rozcestník pro akreditace (viz https://elearning.fp.tul.cz/course/index.php?categoryid=178) pro každý program jeden kurz, v rámci něhož jsou umístěny přehledně odkazy na elektronické opory k jednotlivým předmětům.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 94 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje s historickým pohledem na cíle, procesy a metody výchovy v širších sociologicko-pedagogických souvislostech. V popředí stojí otázky humanity výchovy, svobody a autority ve výchově, role rozumu a smyslů v historické reflexi o výchově, koncepty pokroku a výchovy a v neposlední řadě otázka reformy výchovy jako reformy společnosti.
Po splnění kurzu bude student schopen: 1. Porozumět obsahu daného předmětu 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu 5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti
|
Předpoklady
|
Student disponuje základními znalostmi pedagogiky ze střední školy.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná práce, Test
K úspěšnému absolvování předmětu student splní: 1. aktivní účast na kurzu 2. aktivní vypracování všech zadaných úkolů 3. četba odborné literatury 4. vypracování odborné semestrální práce 5. úspěšné ověření poznatků získaných v kurzu, dosažení minimálních kritérií stanovených pro získání kreditu
|
Doporučená literatura
|
-
JŮVA, V. Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-151-5.
-
Kasper, T., Kasperová, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2429-4.
-
Kučera, Z., Štverák, V. Chrestomanie z dějin pedagogiky. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-626-0.
-
PÁNKOVÁ, M., KASPEROVÁ, D., KASPER. T. Meziválečná školská reforma v Československu. Praha: Academia, 2015. ISBN 978-80-200-2496-1.
-
Pavlovská, M., Syslová, Z., Šmahelová, B. Dějiny předškolní pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5981-8.
-
POSPÍŠIL, J. Filosofická východiska cílů výchovy a vzdělávání v období novověkého obratu. Olomouc: Hanex, 2009. ISBN 978-80-7409-028-8.
-
ŠTVERÁK, V., ČADSKÁ, M. Stručný průvodce dějinami pedagogiky. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-797-6.
-
ZOUNEK, J., ŠIMÁNĚ, M., KNOTOVÁ, D. Normální život v nenormální době: základní školy a jejich učitelé (nejen) v období normalizace.. Praha: Wolters Kluwer, 2017. ISBN 978-80-7552-709-7.
|