| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Urbánek Petr, doc. PaedDr. Dr.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        1. Základní metodologická východiska vědeckého poznání v pedagogice. Předmět vědeckého výzkumu v pedagogice, specifikum pedagogického výzkumného pole. 2. Základní výzkum, aplikovaný výzkum, akční výzkum: jejich smysl, konsekvence, práce s daty, výstupy. 3. Odlišná paradigmata kvantitativních a kvalitativních výzkumných přístupů ve vědách o výchově. 4. Vybrané výzkumné metody a techniky se zaměřením ke kvantitativnímu pojetí výzkumu (pozorování, dotazník, rozhovor; problematika konstrukce výzkumného nástroje). 5. Problematika smíšeného výzkumu - možnosti, výhody využití, problémy, rizika. 6. Výzkumný projekt v diplomové práci (cíle výzkumu, výzkumný problém, výzkumný soubor, sběr, interpretace a prezentace dat, odborný text). 7. Možnosti získávání výzkumných dat, výzkumné nálezy, mezinárodní šetření, časopisecké prameny, ročenky, databáze. 8. Etika v pedagogickém výzkumu a její specifika.
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
        
            
                    
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 26 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zápočet
                        - 20 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 14 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Předmět uvádí studenty do základních témat pedagogického výzkumu s akcentem na výzkumná specifika obsahového pole věd o výchově v souvislostech výzkumně zaměřených diplomových prací.
                 
                Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna: 1. Porozumět obsahu předmětu Metodologie pedagogicko-psychologického výzkumu 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v návrhu a realizaci projektu ped.-psych. výzkumu ve školním kontextu 4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu 5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Student disponuje základními znalostmi z pedagogiky a psychologie.
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Analýza výkonů studenta
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Aktivní účast na výuce, plnění průběžných úkolů, písemný test. Vypracování semestrální práce (analýza publikované výzkumné zprávy; tematická rešerše k výzkumu).
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    BENČO, J. Metodológia vedeckého výskumu. Bratislava. IRIS, 2001. ISBN 80-89018-27-0.
                
 
            
                
                - 
                    DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 80-246-0139-7.
                
 
            
                
                - 
                    GAVORA, P. Akí sú moji žiaci?: pedagogická diagnostika žiaka. Nitra: Enigma, 2010. ISBN 978-80-89132-91-1.
                
 
            
                
                - 
                    GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
                
 
            
                
                - 
                    CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 80-247-1369-4.
                
 
            
                
                - 
                    MAŇÁK, J., ŠVEC, Š., ŠVEC, V., eds. Slovník pedagogické metodologie. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-7315-102-2.
                
 
            
                
                - 
                    PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1916-3.
                
 
            
                
                - 
                    PRŮCHA, J., ed. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
                
 
            
                
                - 
                    PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
                
 
            
                
                - 
                    SKUTIL, M., a kol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
                
 
            
                
                - 
                    ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
                
 
            
                
                - 
                    ŠVEC, Š., a kol. Metodologie věd o výchově: kvantitativně-scientistické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-192-8.
                
 
            
                
                - 
                    VOMÁČKA, J. Teorie vědy. Liberec: Technická univerzita, Pedagogická fakulta, 2000. ISBN 80-7083-407-2.
                
 
            
         
         
         
     |