Vyučující
|
-
Čechová Alena, Mgr. et Mgr.
-
Hubertová Lucie, Mgr. Ph.D.
-
Josífková Jitka, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
? Příčiny poruch chování (syndrom CAN, traumata z dětství, ADHD/ ADD, soc. znevýhodněné prostředí, vyloučené lokality, osobnostní charakteristika žáka) ? Záškoláctví ? Chování jako experiment (kouření, THC, užívání omamných a psychotropních látek) ? Sexuálně rizikové chování ? Agresivita (šikana, xenofobie, radikalismus) ? Sdružování se, party, sekty ? Učitel z pohledu týmu ? Učitel z pohledu triangulace ? Wellbeing učitele ? Možné dopady na žáka s poruchami chování (OSPOD, kurátorská činnost, SVP, diagnostický ústav, PPP, SPU, DD, DDŠ, EPCHO) ? Nácvikové metody pro učitele jako možnosti zmírnění a prevence vybraných poruch chování
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 16 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Porozumět příčinám a projevům žákům s poruchami chování. Naučit se poznat, předcházet jim a efektivně s nimi pracovat ve školním prostředí. Student se seznámí s institucionálním prostředím v souvislosti se žákem s poruchami chování. Nedílnou součástí kurzu jsou praktické návody nabízející možnosti péče o duševní zdraví, péči pro učitele a jeho wllbeing.
Po splnění kurzu bude student schopen: 1. Porozumět obsahu předmětu Poruchy chování žáků 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu
|
Předpoklady
|
Student disponuje znalostmi z psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní prezentace samostatné práce studenta, Písemná práce
Požadavky na studenta: Aktivní účast alespoň 75% Prezentace Zakončení předmětu: Závěrečné kolokvium Vypracovaní a prezentace projektu na dané téma
|
Doporučená literatura
|
-
ARABI, S. Jak se bránit toxickým lidem, manipulátorům a sociopatům: příručka nejen pro vysoce citlivé lidi.. Praha: Grada, 2022. ISBN 978-80-271-3404-5.
-
FISCHER, S.; ŠKODA, J.; SVOBODA, Z. a ZILCHER, L. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální ; učebnice pro studenty učitelství ; Slavomil Fischer [et al.].. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
-
FRIEDLOVÁ, M. Muzikofiletické techniky v inkluzivní výuce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5750-5.
-
HUTYROVÁ, M., a kol. Děti a problémy v chování: etopedie v praxi. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1523-3.
-
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Katalog podpůrných opatření: dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu specifických poruch učení a chování. Praha: Wolters Kluwer, 2023. ISBN 978-80-7676-625-9.
-
LAVER-BRADBURY, C.; THOMPSON, M. a WEEKS, A. Šest kroků ke zvládnutí ADHD: manuál pro rodiče i učitele. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1035-1.
-
MORÁVEK, T. Nebuď p*ča, aneb, Jak (ne)pracovat s dětmi: příběhy z ústavní péče.. Praha: Portál, 2023. ISBN 978-80-262-2049-7.
-
SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J. a ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vydání třetí.. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1557-8.
|