Předmět: Pedagogická psychologie pro vychovatele

» Seznam fakult » FP » KPP
Název předmětu Pedagogická psychologie pro vychovatele
Kód předmětu KPP/PPV-V
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Gillernová Ilona, doc. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
1. Vymezení obsahu předmětu pedagogické psychologie a interdisciplinární vztahy. Postavení psychologie výchovy a vzdělávání v rámci pedagogické a školní psychologie. 2. Bio-psycho-sociální podmíněnost vývoje jedince a procesu učení; působení různých faktorů na výsledky pedagogické práce. Emoční potřeby dětí a dospívajících. Zrání a učení: učení jako adaptační proces; učení jako získávání zkušeností, dovedností, postojů apod. Učení a paměť. Druhy učení. Kognitivní styly a styly učení. Učení a motivace. Inteligence a intelekt. Význam volních vlastností a vědomé autoregulace. Tvořivost, nadání a talent. 3. Vlohy, schopnosti a dovednosti a možnosti jejich rozvíjení u dětí a dospívajících. Volný čas, zájmové činnosti a jejich rozvojový potenciál. Důležití dospělí a jejich význam pro dospívající. 4. Koncept postupně rozvíjejícího vyučování: zóna nejbližšího vývoje Vygotskij); kognitivní modifikovatelnost a zprostředkující učení (Feuerstein). Metody zvyšující aktivaci a motivaci dětí k různým činnostem. 5. Psychologické zásady uplatňování diferencovaného a individualizovaného přístupu k dětem. Rodičovské styly výchovy, domácí zázemí žáka, vztah rodiny a školy. Psychologické zpracování školní neúspěšnosti žákem, rodinou, učitelem; možnosti výchovných opatření a odborné pomoci. 6. Komunikace mezi pedagogickými pracovníky a žáky; specifika komunikace s rodiči. Možnosti komunikace výchovné instituce s veřejností; prostředky, význam. 7. Požadavky na osobnost a profesní dovednosti pedagogického pracovníka. Psychologie učitele a vychovatele. Požadavky na pedagogického pracovníka z pohledu dětí, žáků, vedení instituce, rodičů. Výchovná autorita. Empatie, autenticita, kongruence, akceptace, respekt k osobnosti dítěte 8. Styly výchovných aktivit se skupinou dětí a dospívajících. Profesní dovednosti vychovatele a možnosti jejich rozvoje. 9. Sociální dovednosti dětí a dospívajících a možnosti jejich rozvíjení ve volnočasových aktivitách.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 12 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 12 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět pomáhá vést studenta k promýšlení vhodných stylů výchovně-vzdělávací činnosti, volbě odpovídajících psychologických přístupů k dětem a dospívajícím i ke starším klientům volnočasových zařízení. Student má být schopen kritické komparace různých informačních zdrojů a analýzy jejich věcného obsahu. Nedílnou součástí profesní výbavy je porozumění psychologické podstatě učení, výukové socializace a poskytování výchovné podpory dětem, žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami.
Po splnění kurzu bude student schopen: 1. Porozumět obsahu předmětu Pedagogická psychologie pro vychovatele 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v praxi
Předpoklady
Student má základní znalosti z obecné, vývojové a sociální psychologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná práce

Pro udělení zápočtu student uspěje v písemném testu znalostí z problematiky, které se věnovaly přednášky a cvičení i přesně daná témata doporučená k samostatnému prostudování několika odborných pramenů. Zkouška je rozpravou nad cca pěti zpracovanými úkoly do portfolia, které studentovi budou zadávány průběžně ve výuce. Zápočet a zkoušku může student vykonávat v libovolném pořadí.
Doporučená literatura
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-725-1.
  • FRANCLOVÁ, M. Zahájení školní docházky. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4463-6.
  • JEDLIČKA, R., a kol. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: Prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
  • JEDLIČKA, R., KOŤA, J., SLAVÍK, J. Pedagogická psychologie pro učitele. Praha: Grada, 2018.
  • KREJČOVÁ, L., MERTIN, V., eds. Pedagogická intervence u žáků ZŠ. Praha: Wolters Kluwer, 2010. ISBN 978-80-7357-603-5.
  • MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
  • MERTIN, V., a kol. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
  • MERTIN, V., KREJČOVÁ, L., eds. Problémy s chováním ve škole ? jak na ně. Praha: Wolters Kluwer, 2013. ISBN 978-80-7478-026-4.
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
  • ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3341-8.
  • VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha, 2002. ISBN 80-246-0181-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr