Vyučující
|
-
Novotová Jitka, PhDr. Ph.D.
-
Rozkovcová Andrea, Mgr. Ph.D.
-
Kiryková Simona, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Harazinová Radka, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Cílem předmětu je analyzovat některé výchovné problémy současné školy. Pozornost bude věnována zejména problematice kázně ve škole, protože problematika kázně patří mezi hlavní problémy nastupujících učitelů - absolventů PPZ. V této souvislosti bude objasňována problematika autority učitele a determinant sociálního chování žáků a na tomto základě vedení žáků k uvědomělé ukázněnosti. Předmět se zabývá i úlohou třídního učitele v tomto procesu. Dále bude pozornost věnována principům a technikám duševní hygieny pro učitele v práci se studenty. Cílem bude rovněž naučit posluchače, jak včlenit hodnotovou složku výchovy do cílů a obsahu výchovně-vzdělávacího procesu. Budou uvedeny příklady hodnototvorných situací a prováděna jejich analýza. 1. Pojetí školní kázně v současnosti. 2. Determinanty sociálního chování žáků. 3. Vztah "souhrnného" a třídního učitele při vedení žáků k uvědomělé kázni. 4. Sociálně profesní kompetence třídního učitele na 3. stupni škol. 5. Duševní hygiena a autorita učitele. 6. Autorita a pedagogický takt. 7. Uvědomělá kázeň jako společensko individuální hodnota.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 94 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je analyzovat některé výchovné problémy současné školy.
Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna: 1. Porozumět obsahu předmětu Vybrané statě z pedagogiky 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu 5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti
|
Předpoklady
|
Studnet disponuje zákaldními znalostmi dějin pedagogiky, obecné pedagogiky, obecné didaktiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
K úspěšnému absolvování předmětu student/ka splní: 1. aktivní účast na kurzu 2. aktivní vypracování všech zadaných úkolů 3. četba odborné literatury 4. vypracování odborné semestrální práce 5. úspěšné ověření poznatků získaných v kurzu, dosažení minimálních kritérií stanovených pro získání kreditu
|
Doporučená literatura
|
-
BENDL, S. Strašidlo nekázně aneb hledání východiska ze školských labyrintů. Praha : TH, 1998..
-
HORÁK, J.; JOSÍFKOVÁ, J.; NOVOTOVÁ, J.; ŠTĚPANOVIČ, M. Výchovné problémy současné školy. Liberec : TU, 2001..
-
HORÁK, J. Škola a hodnotová orientace dětí a mládeže. Liberec : TU, 1997..
-
LANGOVÁ, M. Učitel v pedagogických situacích : Kapitoly ze sociální pedagogické psychologie. Praha : UK, 1992..
-
MÍČEK, L. Duševní hygiena. Praha : SPN, 1986..
-
SPILKOVÁ, V.; VAŠUTOVÁ, J. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělání. Praha : PedF UK, 2008..
-
WIEDENOVÁ, M. Psychohygiena. Liberec : TU, 1998..
|