| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Rozkovcová Andrea, Mgr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        1. Vymezení základních pojmů - management, leadership ve vztahu ke školství. Druhy leadershipu a možnosti jejich uplatnění ve školství. 2. Základní problémy školského managementu. Hodnoty, poslání a vize školy, rozvojové plány školy.  3. Kultura školy a sociální klima školy, učitelských sborů a možnosti jejich utváření. Souvislosti s kvalitou vzdělávání ve škole. 4. Úvod do teorie práva - vymezení základní právních pojmů, prameny práva, typy právní kultury, rozdělení práva, právní vztahy, subjekty právních vztahů. 5. Úmluva o právech dítěte a Listina základních práv a svobod, jejich uplatnění ve školském zákoně. Školský zákon a vybrané vyhlášky. Zákon o pedagogických pracovnících. Strategické dokumenty ČR ve vzdělávání. 6. Hodnocení škol a školských zařízení. 7. Bezpečnost a ochrana zdraví ve školách a školských zařízeních. 
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), E-learning, Samostudium studentů
        
            
                    
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 28 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zápočet
                        - 14 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 18 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Student získá základní informace o školském managementu a školské legislativě. Rozumí vztahu školské legislativy a školské praxe. Porozumí vybraným aspektům řízení organizace a vedení lidí. Uvědomí si roli středního řízení ve škole, jehož může být součástí. Chápe důležitost spolupráce v učitelském sboru, zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví ve škole.
                 
                Student bude schopen: orientovat se v oblasti školského managementu rozumět fungování právního systému České republiky orientovat se ve strategických vzdělávacích dokumentech ČR orientovat se ve školské legislativě ČR
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Absolvovaná praxe ve školském terénu.
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Test
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                  Písemný test.
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Řízení školy. .
                
 
            
                
                - 
                    ÚZ č. 1438 - Ústava ČR, Listina základních práv a svobod. Sagit, a. s. 2021.
                
 
            
                
                - 
                    Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). 
                
 
            
                
                - 
                    Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících. 
                
 
            
                
                - 
                    BLAŽEK, L. Management. Organizování, rozhodování, ovlivňování. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4429-2.
                
 
            
                
                - 
                    EGER, L. Marketing školy.. Plzeň, 2021. ISBN 978-80-261-1044-6.
                
 
            
                
                - 
                    POLÁŠKOVÁ, L. Kompetence leadera školy: marketingová komunikace v praxi škol. Praha, 2022. ISBN 978-80-271-3229-4.
                
 
            
                
                - 
                    SPIRIT, M. Úvod do studia práva. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5280-8.
                
 
            
                
                - 
                    SVĚTLÍK, J. Marketingové řízení školy. Praha: Wolters Kluwer, 2010. ISBN 978-80-7357-494-9.
                
 
            
                
                - 
                    TROJANOVÁ, I. Vedení lidí ve školách a školských zařízeních. Praha, 2017. ISBN 978-80-7552-842-1.
                
 
            
                
                - 
                    URBÁNEK, P.; NOVOTOVÁ, J.; ROZKOVCOVÁ, A.; PICKOVÁ, H.; JURSOVÁ, J. et al. Učitelské sbory základních škol a jejich sociální klima: vícepřípadová studie učitelských sborů.. Praha, 2020. ISBN 978-80-7598-677-1.
                
 
            
                
                - 
                    VALENTA, J. Právní rámec řízení škol a školských zařízení. Karviná: Paris, 2016. ISBN 978-80-87173-36-7.
                
 
            
                
                - 
                    VALENTA, J. Školské zákony a prováděcí předpisy s komentářem. Olomouc: ANAG, 2017. ISBN 978-80-7554-102-4.
                
 
            
         
         
         
     |