| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Hubertová Lucie, Mgr. Ph.D.
                
 
            
                - 
                    Břečková-Chalupová Eva, PhDr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Inovace školy - inovativní koncepce vzdělávání: inovace v cílech i procesech vzdělávání a školní výchovy Příklady inovativně zamřených vzdělávacích koncepcí a rozvoj osobnosti žáka v daných koncepcích (waldorfská, Montessori koncepce) Psychologie ve školní praxi. Škola jako sociální systém, vztah učitel - žák, učitel a rodič - komunikace, spolupráce. Třída jako sociální skupina, možnosti práce se třídou v běžné výuce, třídnické hodiny. Volná témata - na návrh studentů (na základě jejich zkušeností z průběžné praxe). Rizikové chování ve škole - možnosti prevence a intervence. Specifické skupiny žáků ve škole (nadaný žák, žák s SPU, ADHD, žák s OMJ, ?). Poradenský systém ve školství, možnosti podpory a metodického vedení učitelů. 
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Demonstrace dovedností studentů, Prezentace práce studentů
        
            
                    
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 28 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zápočet
                        - 8 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zkoušku
                        - 10 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 14 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Předmět seznamuje studenty s oblastí výchovy a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků (mimořádně) nadaných, kteří realizují školní docházku v běžných školách.
                 
                Po absolvování předmětu bude student schopen - analyzovat příčiny školního neúspěchu - individualizovat a diferencovat výchovně-vzdělávací proces - řešit běžné problémy školního života žáků a studentů - orientovat se v poradenském systému školství
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Znalosti z obecné pedagogiky, obecné didaktiky, vývojové a sociální psychologie.
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Ústní zkouška, Praktická demonstrace získaných dovedností, Prezentace skupinové práce
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Podmínkou zápočtu je aktivní účast studenta na seminářích (minimálně 75%) a vypracování seminární práce (student si vybírá některé z témat kurzu). Vykonání zápočtu probíhá formou prezentace seminární práce. V rámci zkoušky bude ověřována znalost v rozsahu sylabů Pedagogika pro školní praxi a Školní pedagogika.
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    BRAUN, R., MARKOVÁ, D., NOVÁČKOVÁ, J. Praktikum školní psychologie. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0176-2.
                
 
            
                
                - 
                    FENSTERMACHER, G. D., SOLTIS, J. F. Vyučovací styly učitelů. Praha Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-471-7.
                
 
            
                
                - 
                    FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0741-2.
                
 
            
                
                - 
                    HELUS, Z. et. al. Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení: filozofická východiska a pedagogické souvislosti.. Praha: Asociace waldorfských škol ČR, 2012. ISBN 978-80-905222-0-6.
                
 
            
                
                - 
                    LUKÁŠOVÁ, H., ed. Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení.. Praha: Asociace waldorfských škol ČR, 2012. ISBN 978-80-905222-0-6.
                
 
            
                
                - 
                    Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
                
 
            
                
                - 
                    ŠTECH, S., ZAPLETALOVÁ, J. Úvod do školní psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0368-1.
                
 
            
         
         
         
     |