Vyučující
|
-
Hubertová Lucie, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do předmětu. Vztah předmětu k sociální psychologii. 2. Základní témata sociální psychologie a jejich aplikace na dětskou skupinu - agrese, skupinová konformita, sociální facilitace, sociální zahálení. Základní znaky malé sociální skupiny. 3. Skupinová dynamika v dětské třídě. Specifika malé sociální skupiny dětí v předškolním vývojovém období. 4. Ovlivňování skupinové dynamiky v dětské skupině prostřednictvím řízených skupinových her - základní principy, tvorba skupinového programu (zahájení, pravidla, rozehřívací aktivita, jádrová aktivita, reflexe, závěr). 5. Základní typologie skupinových her, vhodné pro děti předškolního věku (rozehřívací, jádrové, relaxační). Možnosti reflexe her u dětí předškolního věku. Typologie her podle cíle (rozvoj empatie a prosociálního chování, spolupráce ve třídě, zvládání agrese, komunikace). 6. Sebezkušenostní část - rozehřívací aktivity. 7. Sebezkušenostní část - rozehřívací aktivita, jádrová aktivita (komunikace, spolupráce, empatie, agrese), reflexe (nácvik). 8. Realizace vlastních návrhů skupinových her, nácvik ve skupině. 9. Shrnutí, reflexe získaných dovedností pro práci se vztahy v dětské skupině.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován tak, aby student byl schopen se orientovat v kontextu základních sociálně-psychologických jevů ve skupině; ovládal základní terminologii a porozuměl základním procesům a jevům z oblasti sociální psychologie aplikovaných na dětskou skupinu v předškolní výchově a na vztah učitel-dětská skupina v předškolní výchově (individuální sociální chování, interpersonální sociální chování, skupinové sociální chování); uměl vhodně ovlivňovat dynamiku dětské skupiny a vhodně intervenovat tak, aby podporoval žádoucí chování (prosociální chování ve skupině, komunikace ve skupině, kooperace); byl schopen reflektovat svoji roli učitele a práci s dětskou skupinou z hlediska sociální psychologie (význam postojů, sociální percepce, atribuce v práci učitele).
Po splnění kurzu bude student schopen: 1. Porozumět obsahu předmětu Práce se vztahy v dětské skupině 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu
|
Předpoklady
|
Student disponuje základními znalostmi z obecné a vývojové psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Praktická demonstrace získaných dovedností, Rozhovor, Ústní prezentace samostatné práce studenta, Písemná práce
Účast na cvičeních minimálně 80 %. Vypracování projektu - návrh a možnost realizace dvou skupinových her, záznam z realizace včetně reflexe a sebereflexe dění na skupině. Ústní pohovor.
|
Doporučená literatura
|
-
HERMOCHOVÁ, S. Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno, Aisis, 2005. ISBN 80-239-5612-4.
-
HERZIG, S., LANGE-WANDLING, A. 111 nápadů pro celý školní rok. Brno: Edika, 2014. ISBN 978-80-266-0500-3.
-
NEUMAN, J., HERMOCHOVÁ, S. Nejlepší hry do kapsy. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0468-8.
-
SMITH, CH. Třída plná pohody: 162 her zaměřených na spolupráci a k citlivému jednání. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-903-3.
|