| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Kasperová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Předmět seznamuje studenty jak se současnou pedagogickou odbornou diskusí na téma demokracie a výchova, tak i s historickými souvislostmi dané problematiky. V popředí modulu stojí činnostní přístup, tvorba a realizace vzdělávacích projektů na vybraná témata dle RVP (demokracie, tolerance, totalitarismus, demokratické způsoby řešení konfliktů) určených pro výuku na 2. stupni ZŠ. Výchova a demokracie - úvod do problematiky.                                                                                                                                          2. Škola a občanská společnost (participace žáků na životě školy, demokratické principy a hodnoty v každodenním životě školy).                                                                                                                                                                  3. Tolerance a demokratický politický systém.                                                                                                                                               4. Výchova proti rasismu, výchova k toleranci (příprava a realizace studentských vzdělávacích projektů).                                                                                                                                              5. Totalitarismus a společnost (vůdcovství a diktatura jako protiváha pluralitní demokracie; historické zkušenosti s totalitárními systémy).                                                                                                                                                                     6. Svědkové minulosti - studentské projekty.
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
        
            
                    
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 28 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zápočet
                        - 14 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 18 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Předmět se zabývá výchovou demokratického občana. 
                 
                Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna: 1. Porozumět obsahu předmětu Výchova demokratického občana 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu 5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Student disponuje základními znalostmi z pedagogiky.  
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Analýza výkonů studenta
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 - aktivní účast na kurzu - aktivní vypracování všech zadaných úkolů - četba odborné literatury
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Arendtová, H. Původ totalitarismu.. Praha , OIKOYMENH, 1996. ISBN 80-86005-13-5.
                
 
            
                
                - 
                    DEWEY, J. Demokracie a výchova. Praha : 1932.. 
                
 
            
                
                - 
                    LENHART, V. Pädagogik der Menschenrechte. Opladen : Verlag Leske u. Budrich, 2003. ISBN 3-8100-3726-5.. 
                
 
            
                
                - 
                    RÝDL, K.; BOLKOVÁ, G. Svoboda výchovy a vzdělávání v mezinárodních smlouvách a dokumentech. Praha 1993.. 
                
 
            
                
                - 
                    ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha 1998.. 
                
 
            
         
         
         
     |