| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Kasperová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Předmět se věnuje problematice výchovy a vzdělávání židovských dětí v mezních podmínkách ghetta Terezín. Studenti se seznámí s možnostmi a danostmi výchovy v mezní situaci života v ghettu Terezín v letech 1942-45, s různými výchovnými koncepcemi a pedagogickými názory terezínských vychovatelů. Prezentovány budou deníky, kresby, básně, texty, písně a divadelní hry terezínských dětí, které vznikly v ghettu Terezín. V předmětu budou využívány jak texty, tak i obrazové materiály, videodokumenty k dané problematice. Součástí předmětu je návštěva ghetta Terezín.
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
        
            
                    
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 32 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 7 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Exkurze
                        - 7 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zápočet
                        - 14 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Student se seznámí s problematikou výchovy a vzdělávání židovských dětí v průběhu 2. světové války v mezní situaci života v ghettu Terezín.
                 
                Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna: 1. Porozumět obsahu předmětu Výchova a vzdělávání v ghettu Terezín 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Student disponuje znalostmi z oblasti obecné pedagogiky a dějin pedagogiky.
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Analýza výkonů studenta, Písemná práce
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 K úspěšnému absolvování předmětu student/ka splní: 1. aktivní účast na kurzu 2. aktivní vypracování všech zadaných úkolů 3. četba odborné literatury 4. vypracování odborné semestrální práce 5. úspěšné ověření poznatků získaných v kurzu, dosažení minimálních kritérií stanovených pro získání kreditů
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    ADLER, H. G. Terezín 1941-1945: tvář nuceného společenství. Praha: Barrister & Principal, 2006. ISBN 80-7364-024-4.
                
 
            
                
                - 
                    ADORNO, T. Erziehung zur Mündigkeit. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag, 1970. 
                
 
            
                
                - 
                    BROD, T., KÁRNÝ, M., KÁRNÁ, M., eds. Terezínský rodinný tábor v Osvětimi-Birkenau. Praha: Melantrich, 1994. ISBN 80-7023-193-9.
                
 
            
                
                - 
                    KÁRNÝ, M., BLODIG, V., eds. Terezín v konečném řešení židovské otázky. Praha: Logos, 1992. ISBN 80-901352-X.
                
 
            
                
                - 
                    KASPEROVÁ, D. Výchova a vzdělávání židovských dětí v protektorátu a v ghettu Terezín. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2010. ISBN 978-80-7308-327-4.
                
 
            
                
                - 
                    REDLICH, E. Zítra pojedeme, synu, pojdeme transportem. Brno: Doplněk, 1995. ISBN 80-85765-40-3.
                
 
            
         
         
         
     |