Vyučující
|
-
Gillernová Ilona, doc. PhDr. CSc.
-
Šírová Eva, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Socializace dítěte v rodině - rodinné prostředí, výchovné interakce, styly výchovy rodičů a problematika jejich poznávání, výchovné působení a jeho vztah k projevům žáka ve škole. Úloha vrstevníků v socializaci jedince. Školní prostředí jako výrazný socializační činitel. 2. Pojem učení, zákonitosti učení, druhy učení. Jedinec v procesu učení, proces učení a jeho řízení. 3. Pojetí zrání a učení dle J. Piageta. Koncept postupně rozvíjejícího vyučování: zóna nejbližšího vývoje (Vygotskij); kognitivní modifikovatelnost a zprostředkující učení (Feuerstein). 4. Psychologické zásady uplatňování diferencovaného a individualizovaného přístupu k žákům. Intelektové a mimointelektové příčiny neprospěchu u žáků, vnímaná akademická účinnost žáků a možnosti podpory jeho vzdělávacích strategií. Kognitivní styly a styly učení. Vlohy, schopnosti a dovednosti a možnosti jejich rozvíjení. 5. Psychologické aspekty hrových a zájmových činností, jejich význam pro rozvoj dítěte.Využití při vzdělávání a v pedagogické diagnostice. 6. Požadavky na osobnost a profesní dovednosti pedagogického pracovníka. Psychologie učitele. Výchovná autorita. Empatie, autenticita, kongruence, akceptace, respekt k osobnosti dítěte. 7. Styly učitelovy práce se třídou. Edukační interakce učitele a žáka. Psychosociální zátěž a stres v práci pedagogického pracovníka: možné příčiny a zdroje. Možnosti rozvoje profesních dovedností učitelů. Etika učitelské profese. 8. Sociální dovednosti ve škole a možnosti jejich rozvíjení u žáků i učitelů. 9. Diagnostika prováděná pedagogem - soudobé pojetí pedagogické a pedagogicko-psychologické diagnostiky, etické a právní otázky pedagogické a pedagogicko-psychologické diagnostiky. Vybrané metody pedagogické a pedagogicko-psychologické diagnostiky - tradiční přístup (rozhovor, pozorování, dotazník, testy) a dynamické testování.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 94 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět se zaměřuje na psychologické souvislosti edukačních procesů a vztahů v rodinném a školním prostředí, orientuje v psychologických aspektech vzdělávání a výchovy
Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna: 1. Porozumět obsahu předmětu Psychologie vyučování a výchovy 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu 5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti
|
Předpoklady
|
Student disponuje znalsotmi z obecné a vývojové psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška
Zápočet student získá vypracování úkolů zadávaných v průběhu výuky (portfolio). Zkouška probíhá formou písemného testu znalostí a skupinové rozpravy nad vypracovanými úkoly.
|
Doporučená literatura
|
-
FONTANA, D., BALCAR. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-626-8.
-
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času : současné trendy.. Praha, Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-473-1.
-
KREJČOVÁ, L., MERTIN, V., eds. Pedagogická intervence u žáků ZŠ. Praha: Wolters Kluwer, 2010. ISBN 978-80-7357-603-5.
-
Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
-
MERTIN, V., a kol. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer, 2012. ISBN 978-80-7357-679-0.
-
ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3341-8.
-
VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha, 2002. ISBN 80-246-0181-8.
|