Předmět: Psychologie výchovy a vzdělávání

» Seznam fakult » FP » KPP
Název předmětu Psychologie výchovy a vzdělávání
Kód předmětu KPP/PVV-S
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hubertová Lucie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Pojem výchova, vzdělávání, učení. Osobnost a její utváření a rozvoj v procesu výchovy a vzdělávání, podíl temperamentu, charakteru, utváření a rozvoj sebepojetí, vůle, schopností, vědomostí a dovedností. 2. Rodina jako místo primární socializace dítěte. Základní funkce rodiny, role otce a matky, výchovné styly v rodině. Vliv rodinných vztahů na utváření osobnosti dítěte. Patologie rodiny: rodiny funkční, dysfunkční a afunkční. Výchovné styly rodiny jejich vliv na utváření osobnosti dítěte. Psychická deprivace, týrání zneužívání dítěte. Diagnostika rodinných vztahů. 3. Pojem učení, zákonitosti učení, druhy učení, kognitivní styly. Podmínky učení, mimointelektové předpoklady učení paměť, pozornost, vůle, emoce, sebehodnocení. Učení nonintencionální, intencionální. Pojem zrání. Teorie Piaget, Erikson, Vygotskij. 4. Intelektový rozvoj dítěte. Rozvoj vloh, schopností a dovedností (intelektových, senzomotorických i sociálních). Inteligence a její vliv na výkon. Emoční inteligence a její rozvoj a podíl na úspěšnosti člověka. 5. Komunikace a interakce v pedagogickém procesu. Verbální a mimoverbální složky. Sociální percepce a percepčně postojové zaměření ve výchovné a vzdělávací činnosti. Atribuce. Subjektivní soudy. 6. Osobnost pedagoga a jeho celoživotní vývoj, zvládání zátěže a prevence syndromu vyhoření. 7. Práce pedagoga s dynamikou skupiny: jejich utváření a rozvoj, vztahy ve skupině, vůdcovství a obliba ve skupině, spolupráce, soupeření, skupinový konformismus, koheze a tenze ve skupině. Měření vztahů ve skupině: sociometrie. Obtížně životní situace a jejich řešení pedagogem. Řízení skupiny.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 14 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 14 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 34 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět posluchačům poskytne přehled o mnohostranné podmíněnosti průběhu duševního vývoje člověka, jeho základních etapách a možných vývojových problémech. Pozornost je věnována nejenom časným fázím ontogeneze lidské psychiky, ale rovněž psychologickým otázkám souvisejícím s časnou a střední dospělostí, rodičovstvím, problematikou zralého věku a také významu aktivního stáří.
Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna: 1. Porozumět obsahu předmětu Psychologie vývojová 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu 5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti
Předpoklady
Student disponuje znalostmi z obecné psychologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Kombinovaná zkouška

K úspěšnému absolvování předmětu student/ka splní: 1. aktivní účast na kurzu 2. aktivní vypracování všech zadaných úkolů 3. četba odborné literatury 4. vypracování odborné semestrální práce 5. úspěšné ověření poznatků získaných v kurzu, dosažení minimálních kritérií stanovených pro získání kreditu
Doporučená literatura
  • BOWLBY, J. Vazba: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-670-4.
  • ERIKSON, E. H. Dětství a společnost. Praha: Argo, 2002. ISBN 80-7203-380-8.
  • ERIKSON, E. H. Životní cyklus rozšířený a dokončený. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0786-3.
  • FRANCLOVÁ, M. Zahájení školní docházky. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4463-6.
  • FRANZ, M. L. Psychologický výklad pohádek: smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie.. Praha - Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0863-1.
  • Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.
  • JEDLIČKA, R. Psychický vývoj dítěte a výchova. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0096-5.
  • KAST, V. Otcové ? dcery, synové ? matky: práce s rodičovskými komplexy jako cesta k vlastní identitě. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0401-5.
  • Langmeier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-1284-0.
  • LANGMEIER, J., MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.
  • MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-747-7.
  • PIAGET, J., INHELDER, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0691-0.
  • ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
  • SHAPIRO, L. E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0651-4.
  • SMÉKAL, V. a kol. Dítě na prahu dospívání.. Brno: Barrister & Principal., 2004. ISBN 80-86598-84-5.
  • ŠULOVÁ, L. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1820-3.
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
  • Vágnerová, M. Vývojová psychologie II. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr