| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Kasper Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        1. Reformně pedagogické hnutí - historický přehled a pedagogická východiska. Nová škola a nová výchova - hnutí nových škol. Alternativní školství a alternativní výchovné a vzdělávací systémy. 2. Waldorfská pedagogika - osobnost Rudolfa Steinera a jeho pedagogické dílo. 3. Antroposofie a theosofie v koncepci waldorfské pedagogiky. 4. Waldorfská pedagogika - základní principy, analýza, přehled. 5. Vzdělávací oblasti ve waldorfské pedagogice. Pedagogická a didaktická analýza vyučování ve waldorfské škole.  6. Učitel v koncepci waldorfské pedagogiky. Současné waldorfské školství v ČR a v Evropě. 7. Praxe vybraných školských zařízení pracujících dle zásad waldorfské pedagogiky - příklad MŠ waldorfská Turnov, ZŠ waldorfská Semily, Waldorfské Lyceum Semily.
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Pozorování
        
            
                    
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 14 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 34 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zápočet
                        - 12 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Předmět seznamuje studenty se základními principy waldorfské pedagogiky a waldorfského školství. Studenti budou schopni po absolvování předmětu analyzovat obecně pedagogické a didaktické otázky v kontextu waldorfské pedagogiky.
                 
                Po splnění kurzu bude student schopen: 1. Porozumět pohledu na žáka skrze principy waldorfské pedagogiky. 2. Koncipovat vyučovací hodinu v duchu waldorfského školství. 3. Porozumět základům waldorfské pedagogiky.
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Student disponuje znalostmi z pedagogiky.
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Rozhovor, Ústní prezentace samostatné práce studenta, Písemná práce
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                  Pravidelné pedagogické hospitace ve školách s prvky alternativních pedagogických koncepcí - waldorfské školy (Semily, Liberec). Reflexe a kritická analýza hospitací. Prezentace reflexe hospitací. Vytvoření návrhu výchovně vzdělávacího krátkodobého programu a pracovní činnosti s ohledem na alternativně pedagogické směry - vyučování s ohledem na principy waldorfské pedagogiky.
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    CARLGREN, F., KLINGBORG, A. Výchova ke svobodě: pedagogika Rudolfa Steinera: obrazy z mezinárodního hnutí waldorfských škol. Praha: Asociace waldorfských škol ČR, 2013. ISBN 978-80-905222-4-4.
                
 
            
                
                - 
                    KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2429-4.
                
 
            
                
                - 
                    KUBÍČKOVÁ, M. Ve jménu života a naděje: život a odkaz Rudolfa Steinera: vychází k 90. výročí úmrtí. Pelhřimov: Nová tiskárna Pelhřimov, 2015. ISBN 978-80-7415-107-1.
                
 
            
                
                - 
                    LIEVEGOED, B.C.J. Vývojové fáze dítěte. Praha: Baltazar, 1992. 
                
 
            
                
                - 
                    LINDENBERG, Ch. Rudolf Steiner. Ostrava: Opherus, 1998. ISBN 80-902647-0-0.
                
 
            
                
                - 
                    Průcha, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
                
 
            
                
                - 
                    RICHTER, T. Učební plán waldorfské školy. Semily, Opherus, 2000. 
                
 
            
                
                - 
                    RÝDL K. Alternativní pedagogická hnutí v současné společnosti. Brno: Zeman Marek, 1994. ISBN 80-900035-8-3.
                
 
            
                
                - 
                    SINGULE, F. Pedagogické směry 20. století v kapitalistických zemích. Praha: SPN, 1966. 
                
 
            
                
                - 
                    STEINER, R. Anthroposofie a pedagogika: články z let 1919-1924. Praha: Asociace waldorfských škol ČR, 2011. ISBN 978-80-260-5787-1.
                
 
            
                
                - 
                    STEINER, R. Filosofie svobody: základy moderního světového názoru: výsledky pozorování duševního života podle přírodovědecké metody. Svatý Kopeček u Olomouce: Michael, 2003. ISBN 80-86340-01-5.
                
 
            
                
                - 
                    STEINER, R. Hlavní body sociální otázky jako životní nutnost pro přítomnost i budoucnost. Praha: Baltazar, 1992. ISBN 80-900307-8-5.
                
 
            
                
                - 
                    STEINER, R. Theosofie: Úvod do nadsmyslového poznání světa a určení člověka. Praha: Baltazar, 1992. ISBN 80-900307-5-0.
                
 
            
                
                - 
                    STEINER, R. Všeobecná nauka o člověku jako základ pedagogiky. Semily: Opherus, 2003. 
                
 
            
                
                - 
                    STEINER, R. Výchova dítěte z hlediska duchovní vědy; Metodika vyučování a životní podmínky výchovy. Praha: Baltazar, 1993. ISBN 80-900307-9-3.
                
 
            
                
                - 
                    STEINER, R. Waldorfská pedagogika. Semily: Opherus, 2006. 
                
 
            
         
         
         
     |