Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Montessori pedagogika, rozvoj osobnosti a význam senzomotorického materiálu. Senzitivní fáze vývoje dítěte a význam smyslů pro rozvoj osobnosti. 2. Princip samostatného objevování, badatelství a Montessori pedagogika. 3. Pomůcky, senzomotorický materiál ke vzdělávací oblasti matematika a Montessori pedagogika. 4. Pomůcky, senzomotorický materiál ke vzdělávací oblasti kosmická výchova a Montessori pedagogika. 5. Pomůcky, senzomotorický materiál ke vzdělávací oblasti jazyk a Montessori pedagogika. 6. Praktický život a smyslová výchova v Montessori pedagogice. Tzv. polytechnická výchova v Montessori pedagogice. Pro kombinovanou formu: Poměr přímé výuky a samostudia odpovídá charakteru studijního předmětu a použitým výukovým metodám. V kombinované formě studia představuje přímá výuka formou blokových přednášek/cvičení/seminářů přibližně 30% výuky v prezenční formě studia, v nekontaktní části samostudia lze využít individuální elektronické konzultace (zejména e-mail, Skype apod.) a připravené e-learningové studijní opory. Rozcestník na e-learningové opory k jednotlivým předmětům je umístěn na fakultním portálu: studuji.fp.tul.cz. Po přihlášení (formulář jako pro studenty DVPP, uživatelské jméno: akreditacni.komise, heslo: akreditace-FPTUL) je k dispozici v kategorii Rozcestník pro akreditace (viz https://elearning.fp.tul.cz/course/index.php?categoryid=178) pro každý program jeden kurz, v rámci něhož jsou umístěny přehledně odkazy na elektronické opory k jednotlivým předmětům.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Demonstrace dovedností studentů
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 32 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem kursu je seznámit studenty se zásadami rozvoje osobnosti dítěte prostřednictvím senzomotorického Montessori materiálu. Cílem kurzu je jednak seznámení studenta s principy pedagogické práce se senzomotorickým Montessori materiálem, ale i uvědomění se jejich možného využití v pedagogických situacích širšího významu.
Po splnění kurzu bude student schopen: 1. Kriticky zhodnotit výběr aktivit a materiálu ve výchovné a vzdělávací práci pedagoga dle zásad Montessori pedagogiky. 2. Navrhnout a realizovat a zhodnotit výchovně vzdělávací program s využitím senzomotorického materiálu z Montessori pedagogiky.
|
Předpoklady
|
Student disponuje znalostmi z pedagogiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
ústní kolokvium
|
Doporučená literatura
|
-
KAUL, C., D., WAGNER, C. Montessori konkrétně: příručka celostního vzdělávání dětí - nápady pro praxi. Praktický život a smyslová výchova.. Praha: Maitrea, 2014. ISBN 978-80-7500-053-8.
-
MAËSTRE, V. Počítání: vyrobte si a používejte Montessori pomůcky: moje dílna Montessori.. Praha: Svojtka & Co, 2018. ISBN 978-80-256-2349-7.
-
MONTESSORI, M. Objevování dítěte. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1234-8.
-
NICOLLE, I. Učíme se s Montessori: založeno na principu Learning by Doing. Praha: Svojtka & Co., 2017. ISBN 978-80-256-2017-5.
-
PIRODDI, C. Montessori: svět objevování. Počítání.. Praha: Euromedia Group, 2018. ISBN 978-80-7549-551-8.
|