Vyučující
|
-
Nišponská Magda, PhDr. Ph.D.
-
Fárková Eva, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. OSV - vymezení, cíle, metody, možnosti, příprava. 2. OSV - tématické bloky, možnosti pro výuku na ZŠ a SŠ. 3. Sebeúcta a sebehodnocení, dovednost reflexe. 4. Kreativita v pedagogickém a sociálním kontextu. 5. Hodnoty, motivace, morální postoje. 6. Rozvíjení komunikace, empatie, práce s "jinakostí". 7. Psychohygiena, práce s emocemi.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra)
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům zkušenost v oblasti výuky OSV a seznámit je s metodami a možnostmi OSV. Vlastní posílení v oblasti sebereflexe, sociální komunikace a morálního rozvoje umožňuje učiteli efektivnější zvládání své profese. Učitel s touto zkušeností zároveň dokáže lépe vést, podpořit a motivovat své žáky v oblasti osobního seberozvoje a utváření harmonických mezilidských vztahů, k vlastní sebereflexi, sebepodpoře a porozumění.
Po splnění kurzu bude student schopen: 1. Porozumět obsahu předmětu Seminář osobnostního rozvoje 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu
|
Předpoklady
|
Student disponuje základními znalostmi z pedagogiky a psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní prezentace samostatné práce studenta
Aktivní účast na kontaktní výuce, tvorba a prezentace seminární práce.
|
Doporučená literatura
|
-
BAŠTECKÁ, B., ed. Psychologická encyklopedie: aplikovaná psychologie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-470-0.
-
COVEY, S. R. 7 návyků skutečně efektivních lidí: zásady osobního rozvoje, které změní váš život. Praha: Management Press, 2006. ISBN 978-80-7261-156-0.
-
HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Velký psychologický slovník. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-686-5.
-
KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-032-4.
-
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.
-
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha:Portál, 1997. ISBN 80-7178-150-9.
-
KORTHAGEN, F. A. J. et al. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.
-
KUNEŠ, D. Sebepoznání. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-541-7.
-
VALENTA, J. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4473-5.
-
VALENTA, J. Učit se být. Kladno: AISIS, 2000. ISBN 80-86106-08-X.
|