Vyučující
|
-
Hubertová Lucie, Mgr. Ph.D.
-
Kasper Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
-
Břečková-Chalupová Eva, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Inovace školy - inovativní koncepce vzdělávání: inovace v cílech i procesech vzdělávání a školní výchovy Příklady inovativně zamřených vzdělávacích koncepcí a rozvoj osobnosti žáka v daných koncepcích (waldorfská, Montessori koncepce) Žákovo pojetí učiva, styly učení, vnímaná osobní zdatnost. Učitelovo pojetí výuky - možnosti autodiagnostiky. Učitelův vyučovací styl, učitelův interakční styl. Motivace v pedagogickém kontextu - teoretické přístupy, možnosti ovlivnění motivace. Psychologické aspekty školní úspěšnosti. Školní neúspěch - intelektové a mimointelektové příčiny.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Demonstrace dovedností studentů, Prezentace práce studentů
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 21 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 21 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje studenty s oblastí výchovy a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků (mimořádně) nadaných, kteří realizují školní docházku v běžných školách.
Po absolvování předmětu bude student schopen - analyzovat příčiny školního neúspěchu - individualizovat a diferencovat výchovně-vzdělávací proces - řešit běžné problémy školního života žáků a studentů - orientovat se v poradenském systému školství
|
Předpoklady
|
Znalosti z obecné pedagogiky, obecné didaktiky, vývojové a sociální psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Praktická demonstrace získaných dovedností, Prezentace skupinové práce
Podmínkou zápočtu je aktivní účast studenta na seminářích (minimálně 75%) a vypracování seminární práce (student si vybírá některé z témat kurzu). Vykonání zápočtu probíhá formou prezentace seminární práce. V rámci zkoušky bude ověřována znalost v rozsahu sylabů Pedagogika pro školní praxi a Školní pedagogika.
|
Doporučená literatura
|
-
BRAUN, R., MARKOVÁ, D., NOVÁČKOVÁ, J. Praktikum školní psychologie. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0176-2.
-
FENSTERMACHER, G. D., SOLTIS, J. F. Vyučovací styly učitelů. Praha Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-471-7.
-
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0741-2.
-
HELUS, Z. et. al. Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení: filozofická východiska a pedagogické souvislosti.. Praha: Asociace waldorfských škol ČR, 2012. ISBN 978-80-905222-0-6.
-
LUKÁŠOVÁ, H., ed. Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení.. Praha: Asociace waldorfských škol ČR, 2012. ISBN 978-80-905222-0-6.
-
Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
-
ŠTECH, S., ZAPLETALOVÁ, J. Úvod do školní psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0368-1.
|